Τρια Κιλά Κώδικα - The Serious Blog

Η σοβαρή πλευρά της αστείας πλευράς της Πληροφορικής

Οι “φτηνοί” χαλάνε την πιάτσα, ή μήπως βρίσκομαι σε λάθος πιάτσα;


Προσοχή: Το άρθρο αυτό αφορά όσους δραστηριοποιούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή διατηρούν μικρές εταιρίες πληροφορικής, ή σχεδιάζουν να κάνουν κάτι από αυτά τα δύο στο μέλλον. Σε μεγαλύτερα σχήματα που όλα κανονίζονται από τμήματα MKT, πωλήσεων κλπ, αυτού του είδους τα προβλήματα σπάνια θα φτάσουν στα δικά σας χέρια και ακόμα πιο σπάνια θα κληθείτε να τα χειριστείτε. Παρ’όλα αυτά, αν έχετε περιέργεια, συνεχίστε την ανάγνωση.

Τι κάνετε όταν ένας υποψήφιος πελάτης σας προσεγγίζει για να σας ζητήσει προσφορά; Μα, φυσικά, βάζετε τα δυνατά σας και συντάσσετε μια προσφορά με όσο το δυνατόν αναλυτικότερη περιγραφή των εργασιών και του κόστους/χρόνου αυτών, διατηρώντας την τιμή αρκετά χαμηλά ώστε να είστε ανταγωνιστικοί, και την αποστέλλετε το συντομότερο δυνατόν. Η, τουλάχιστον, αυτό θεωρητικά πρέπει να κάνετε αν θεωρείτε εαυτόν σωστό επαγγελματία. Ετσι;

Και είστε αισιόδοξοι ότι ο πελάτης θα ανταποκριθεί άμεσα και θετικά, μια και έχετε βάλει πολύ χρόνο και κόπο ώστε να προσφέρετε ΑΚΡΙΒΩΣ την υπηρεσία που θεωρείτε ότι έχει ανάγκη, με τις καλύτερες δυνατές παραμέτρους..

Και περιμένετε.

Πολύ.

Πάρα πολύ.

Ωσπου στο τέλος αποφασίζετε να μάθετε τι συνέβη

Επικοινωνείτε με τον πελάτη και τρώτε ΤΗΝ ΤΙΜΟΠΙΤΑ.

Χυλόπιτα, δηλαδή, εξ’αιτίας της τιμής που δώσατε. Και μόνο για αυτό το λόγο.

Σας έχει τύχει, είμαι σχεδόν βέβαιος. Εκτός αν είστε ο Σάκης Ρουβάς της Πληροφορικής (τυχαία το διάλεξα το όνομα) και οι πελάτες πέφτουν στα πόδια σας ουρλιάζοντας και εκλιπαρώντας να αναλάβετε το project τους, όταν κάνετε μια προσφο��ά πρέπει να δώσετε τιμή.

Και εκεί αρχίζουν (ή μάλλον τελειώνουν) τα ωραία.

Γιατί όμως ο πελάτης απέρριψε την προσφορά μου;

9.99 στις 10 φορές δεν έχει σημασία πόσο πλήρης τεχνικά είναι η προσφορά σας. 

Δεν έχει σημασία η φήμη σας ως επαγγελματία / εταιρία. 

Δεν έχει καν σημασία αν ξέρετε τι λέτε στην προσφορά ή απλά αραδιάσατε τυχαίες ορολογίες ώστε να σχηματίζουν προτάσεις. 

Ο πελάτης, πριν διαβάσει οτιδήποτε, θα γυρίσει στην τελευταία σελίδα, στην ενότητα όπου θα καθορίζετε το κόστος. (Εχω σκεφτεί πολλές φορές να το βάζω στην πρώτη σελίδα για να τον γλυτώνω από τον κόπο, συγχαρητήρια σε όσους έχουν το θάρρος και το κάνουν ήδη). 

Και, κατά μέσο όρο, τις περισσότερες φορές θα ακούσετε μια εκδοχή του παρακάτω: “Μμμμμναι, πρέπει να είναι σίγουρα εξαιρετικά άρτια υλοποίηση αυτή που προτίθεστε να κάνετε, αλλά να, ο Μάκης ο Κωδικοτρίφτης μου έδωσε το ένα έκτο της δικής σας τιμής…”

Ο Μάκης ο Κωδικοτρίφτης σας παίρνει τις δουλειές

Πώς μπορεί να δίνει τόσο χαμηλό κόστος; Στο μυαλό σας γυρίζουν αναπάντητες ερωτήσεις: 

“Μήπως ο Μάκης ξέρει κάτι που δεν ξέρω;”

“Μήπως είμαι υπερβολικά ακριβός και ο Μάκης έχει τις σωστές τιμές;”

“Μήπως είμαι άσχετος και ο Μάκης έχει οργανωθεί έτσι ώστε να ολοκληρώνει έργα με ελάχιστο κόστος;”

Ας εξετάσουμε τα παραπάνω ερωτήματα σε μεγάλο βάθος, αναλύοντας εκτενώς τον τρόπο με τον οποίο ο Μάκης ο Κωδικοτρίφτης διενεργεί προανάλυση ώστε να εκτιμήσει το κόστος ενός υποθετικού έργου:

ΒΗΜΑ 1

Διαβάζει το email ή το κείμενο απαιτήσεων του πελάτη. 

Διαγώνια. 

Σε ένα δίλεπτο.

 Το πρώτο βήμα είναι προαιρετικό. Το κάνει απλά για να ξέρει για τι δίνει προσφορά, σε περίπτωση που κάποιος ρωτήσει. Συνήθως τις προδιαγραφές τις παίρνει τηλεφωνικά, για να μην δυσκολέψει και πολύ το θύμ...εεεε…τον πελάτη.

ΒΗΜΑ 2

Δεν κάνει ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ διερευνητική περαιτέρω επικοινωνία ή ερώτηση προς τον πελάτη. Γιατί; Γιατί απλά δεν έχει σημασία.

ΒΗΜΑ 3 

Σκέφεται ότι δεν έχει άλλες δουλειές, ότι αν δεν πάρει τη δουλειά αυτή δεν θα έχει χαρτζηλίκι / λεφτά για να τα τσούξει το βράδυ / λεφτά να πληρώσει το νοίκι και άρα πρέπει να πάρει τη δουλειά ΦΤΗΝΑ. Υπερεκτιμώντας τις δυνατότητές του, υπολογίζει τον εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης σε μια εβδομάδα, no matter what, και εκτιμά το κόστος της με βάση το με πόσα θα ήταν ευτυχισμένος αν τα έβγαζε στο μήνα. 

Και το βήμα αυτό είναι προαιρετικό. Εναλλακτικά, δεν υπολογίζει τίποτα, απλά διαλέγει την τιμή από generator χαμηλών τιμών.

ΒΗΜΑ 4

Δίνει το κόστος και μόνο το κόστος, χωρίς καμία άλλη πληροφορία, συνήθως δε τηλεφωνικά. Α, και το “σε καμμια βδομαδούλα θα το έχεις”.

ΒΗΜΑ 5

Εκτός εάν ο πελάτης έχει διατυπώσει (εύλογες) διευκρινιστικές ερωτήσεις, στις οποίες συνήθως απαντάει αόριστα κάτι του τύπου “έλα μωρέ, θα τα βρούμε”, προχωράει τάχιστα στην υλοποίηση. Η οποία συνήθως συνίσταται από μια συρραφή έτοιμων πραγμάτων (components, plugins, open-source software, scripts) που βρήκε δωρεάν ή σχεδόν δωρεάν από εδώ και από εκεί, κολλημένα με σάλιο έτσι ώστε να φαίνονται ότι παίζουν σωστά. 

Και όλα είναι καλά.

Ωσπου ο πελάτης να δοκιμάσει κάτι “εξωτικό” ή να θελήσει κάτι περισσότερο.

Και εκεί ο Μάκης ο Κωδικοτρίφτης δείχνει το πραγματικό του πρόσωπο.

Αν το αρχικό έργο στοίχισε x ευρώ και y ανθρωποημέρες εργασίας, μια απλή αλλαγή θα σας στοιχίσει...μαντέψτε: x ευρώ και y ανθρωποημέρες εργασίας ακόμα. Γιατί να βασανιζόμαστε; Απλά η τιμή γίνεται διπλάσια και… ας πρόσεχες, φίλε πελάτη. Αν δεν σου αρέσει, πήγαινε ξαναφτιάχτο αλλού που θα σου ζητήσουν 2x την τιμή του Μάκη ΧΩΡΙΣ τα features που ζήτησες τώρα. Ο Μάκης ο Κωδικοτρίφτης φροντίζει για σένα, βρε.

Οπως και αν το δεις, ο Μάκης συνεχίζει για λίγο να έχει συγκριτικό πλεονέκτημα. Τουλάχιστον ώσπου να ζητήσει o πελάτης και δεύτερη ή και τρίτη βελτίωση.

Αλλά τι θα κάνετε εσείς, που είστε σοβαροί επαγγελματίες, προκειμένου να μπορέσετε να γίνετε πιο ανταγωνιστικοί και να μην χάνετε δουλειές από “επαγγελματίες” αυτού του είδους;

Η προσωπική μου άποψη είναι μία, και είναι η εξής: 

ΑΛΛΑΞΤΕ ΠΕΛΑΤΕΣ.

Ναι, μπορεί να ακούγεται αδύνατο αλλά δεν είναι. Πελάτης ο οποίος θα τον “ρίξουν” υποσχέσεις για φθηνό προϊόν σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι πελάτης που δεν εκπαιδεύεται. Ακόμα και αν συμφωνήσει να του κάνετε εσείς τη δουλειά, θα γίνετε αποδέκτες ατελείωτης γκρίνιας και πίεσης τόσο για το κόστος όσο και για το χρόνο. Θα σας κάνει να του προσφέρετε δωρεάν πράγματα ενώ με την πρώτη καθυστέρηση θα βγεί “από πάνω” απαιτώντας μείωση στην τιμή ή και άλλα δωρεάν πράγματα. Δεν θα εκτιμήσει τίποτα που να έχει σχέση με ποιότητα, γιατί η ποιότητα δεν τον ενδιαφέρει και ούτε μπορεί να την αναγνωρίσει.

Μήπως κάνω κάτι λάθος εγω;

Αυτό είναι ένα από τα πιό σημαντικά ερωτήματα που θα σας απασχολήσουν. Ναι, είναι πιθανόν!

Ας πούμε, εγώ προσφέρω π.χ. υπηρεσίες ανάπτυξης και συντήρησης portals που βασίζονται στο Umbraco CMS. Το Umbraco είναι ένα πολύ δυνατό και επεκτάσιμο CMS που όμως έχει το “μειονέκτημα” ότι δεν έχει “έτοιμα” templates/themes (ή, τουλάχιστον, όχι αυτά ακριβώς που θα περιμένατε)  και χρειάζεται πολλή δουλειά για να φτιάξει κάποιος ένα UI. Γι’αυτό και είναι ιδανικό για καταστάσεις όπου τα designs έρχονται είτε σε PSD είτε σε static HTML και πρέπει να γίνουν integrate στο CMS με ακρίβεια pixel. Από εκεί και πέρα, φυσικά, κάνεις παπάδες χωρίς κανένα περιορισμό σε layout ή data.

Ε, το Umbraco δεν είναι για τον τυπικό πελάτη του “θέλω ένα Wordpressάκι με έτοιμο theme, αλλαγή λογοτύπου και πέντε σελίδες περιεχομένου”. Αν πάω να το πουλήσω σε αυτόν, προφανώς θα ζητήσω πολλαπλάσια χρήματα από αυτά που σκοπεύει να επενδύσει. Δεν λέω οτι ο συγκεκριμένος πελάτης πρέπει να πάει σε ένα Μάκη Κωδικοτρίφτη σώνει και καλά, απλά το είδος της δουλειάς που προσφέρω εγώ δεν συνάδει με το τι ζητάει ο πελάτης. Δεν φταίει ο πελάτης, φταίω εγώ που απευθύνομαι σε λάθος πελάτη.

Μπορώ να πείσω τον πελάτη για την ανωτερότητα της δικής μου δουλειάς;

Η εμπειρία έχει δείξει ότι δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε επιχειρήματα έχετε γύρω από το γιατί εσείς, που είστε πιό ακριβοί, είστε καλύτεροι. Οπως είπαμε, η ποιότητα είναι κάτι συνήθως μη αναγνωρίσιμο από τη συγκεκριμένη κατηγορία πελατών. Τα επιχειρήματά σας προτείνουμε να εξαντληθούν στο “αν νομίζετε ότι σας συμφέρει ο Μάκης ο Κωδικοτρίφτης, με τις ευλογίες μου - εγώ δεν δίνω προϊόν σε τόσο εξευτελιστική τιμή, το γιατί θα το καταλάβετε εν καιρώ”. Και τέλος.

Το να πείσεις ένα πελάτη ότι χρειάζεται μια υπηρεσία που ο ίδιος είτε αγνοεί είτε θεωρεί οτι δεν χρειάζεται είναι μεν εφικτό, αλλά κοστίζει σε χρόνο (και πιθανώς και σε χρήμα). Γιατί να μην απευθυνθείτε απευθείας στους πελάτες που είναι έτοιμοι για αυτό το επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρετε;

Τέλος, ο πελάτης μπορεί πραγματικα΄να έχει ανάγκες τέτοιες ωστε να καλύπτονται από έναν “στησιματάκια”, όπως εύλογα αναφέρθηκε κάποιος φίλος του blog σε σχόλιά του σε προηγούμενο άρθρο. Δεν έχει νόημα να προσφέρετε Harley σε κάποιον που στην πραγματικότητα χρειάζεται ποδήλατο. Θα προσπαθήσει να την οδηγήσει σαν ποδήλατο και θα εκνευριστεί που δεν βρίσκει το πετάλι.

“Ναι, αλλά οι δουλειές σπανίζουν και ΠΡΕΠΕΙ να αναλαμβάνω ο,τι μου έρχεται”

Αυτό δεν είναι επιχείρημα. Αν δουλεύατε ως σεφ σε εστιατόριο πέντε αστέρων, θα φτιάχνατε σουβλάκια επειδή πουλάγανε περισσότερο; Με τις τρέχουσες τιμές του εστιατορίου; Η το εστιατόριό σας θα έκανε κάτι λάθος (οπότε θα έπρεπε να αλλάξει) ή κάτι δεν θα πήγαινε καλά στους πελάτες που προσελκύατε (οπότε θα έπρεπε να το αλλάξετε). Όπως και να έχει, αν το κάνατε, το τοπικό σουβλατζίδικο θα σας έπαιρνε όλη τη δουλειά γιατί θα ήταν φθηνότερο, ταχύτερο και θα μιλούσε στη “γλώσσα” των πελατών του.

Συμπερασματικά λοιπόν, Μάκηδες Κωδικοτρίφτηδες υπήρχαν και θα υπάρχουν πάντα. Οπως όλα τα πράγματα, έξυπηρετούν κάποιο σκοπό και καλά κάνουν. Μην τους κατηγορείτε, το σφάλμα είναι δικό σας αν προσπαθήσετε να τους ανταγωνιστείτε. Αν πιστεύετε ότι δεν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία επαγ��ελματιών, αλλάξτε κατηγορία πελατών.

* Το όνομα Μάκης Κωδικοτρίφτης είναι φανταστικό και οποιαδήποτε τυχόν σχέση με υπάρχοντα πρόσωπα και καταστάσεις είναι απολύτως τυχαία.

Σχόλια (20) -

  • Παντελής

    1/4/2015 12:28:48 μμ | Απάντηση

    Την εποχή που μόλις είχα τελειώσει τη σχολή, είχα δοκιμάσει να δουλέψω και με τέτοια έργα. Τελικά εγώ δεν μπόρεσα να μπω στην αγορά για δυο λόγους.
    α. Με έκοβαν λόγο της τιμής, που δεν ήταν το "χώμα" που πρόσφεραν κάτι παιδιά από ΙΕΚ, και στη συνέχεια, σε δυο περιπτώσεις που έμαθα απλά ντρεπόντουσαν να επικοινωνήσουν μαζί μου. Ο λόγος ήταν πολύ απλά γιατί τους το είχα πει ότι με τόσο λίγα λεφτά απλά θα σας κοροϊδέψει.
    β. Πολλοί είχαν σταθερές σχέσεις, πολλές φορές και οικογενειακές. οποτε δεν είχαν διάθεση να δοκιμάσουν κάτι άλλο.
    γ. Στους περισσότερους υπάρχει η νοοτροπία, ότι ο γιος του γείτονα που είναι καλό παιδί και παίζει παιχνίδια με τον υπολογιστή, μπορεί να κάνει το ίδιο πράγμα.

    το 99% δεν το απασχολεί ούτε η βιωσιμότητα (στην ουσία της) του έργου, ούτε να κάνει πιο αποτελεσματική τη δουλειά του, ούτε τίποτα. θέλουν απλά να κάνουν ότι έκαναν, δίχως να χαλάσουν φράγκο.

  • Mike

    1/4/2015 12:37:19 μμ | Απάντηση

    0. Σωστές οδηγίες. Ωραίο άρθρο.
    1. Δουλειές πολλές υπάρχουν κ από freelance websites από εξωτερικό. Και εκεί υπάρχουν πολλοί Μακιδες αλλα κ πολλοί πελάτες
    2. Tα Harley είναι χρέπια, λάθος παράδειγμα Tong

    • John

      1/4/2015 1:08:43 μμ | Απάντηση

      Ε όχι και οι Harley χρέπια..!

    • Vassilis I.

      1/4/2015 1:42:59 μμ | Απάντηση

      "Τα Harley είναι χρέπια,..." << WTF? Ιάπωνας;;

  • Mike Dobs

    1/4/2015 12:41:30 μμ | Απάντηση

    Γι' αυτό όταν έρχονται project από εξωτερικό ή απλά requests για διάφορες coding/re-coding δουλειές και τους λες δειλά δειλά την τιμή και σου απαντάνε "ok its a deal" κάνεις το σταυρό σου...

    Συμφωνώ με το άρθρο και πιστεύω ότι κανένας δεν πάει χαμένος απλά πρέπει να μάθει να πλασάρεται και να βρίσκει τις δουλειές που θεωρεί ότι αντιστοιχούν στη δουλειά του. Το να κάθεσαι στο σπίτι και να ψάχνεις πελάτες ή να πηγαίνεις door to door δεν νομίζω ότι μπορεί να φέρει αξιόλογες δουλειές.
    Θέλει ψάξιμο, σοβαρή ενασχόληση και αυτοπροβολή στο γενικότερο community.
    (κάνουμε και κάνα fork και pull request όχι μόνo download repository...)

  • Καταστροφοτεχνικός

    1/4/2015 12:58:35 μμ | Απάντηση

    Δυστυχώς, τα ίδια ισχύουν σε πολλά επαγγέλματα, αλλά ΕΙΔΙΚΑ στα επαγγέλματα πληροφορικής είναι πιό τρανταχτά τα παραδείγματα, για τον απλούστατο λόγο ότι ο μέσος χρήστης δεν μπορεί να εκτιμήσει.

    Δεν είμαι developer, είμαι τεχνικός υπολογιστών και δικτύων (θέλω να πιστέυω ότι δεν είμαι "καταστροφοτεχνικός"). Το σύνηθες είναι "γιατί εσύ θες 40 ευρώ για format? Αφού ο κολλητός του γιού μου (-φίλος, -ξάδερφος, -whatever) το κάνει τσάμπα (-με 10 ευρώ, -με 20 ευρώ). Και παίρνουν ένα pc που έχει να πάρει updates από τότε που βγήκαν τα WinNT, ��εν έχει antivirus, δεν έχει Office, δεν έχει καν drivers πολλές φορές και μετά από 3 μέρες τους πετάει και μηνύματα για activation των Windows, έτσι, για την αλητεία.

    Αυτό είναι απλά ένα παράδειγμα. Υπάρχουν χιλιάδες που θα μπορούσα να αραδιάσω όπως πχ, "ΤΙ?! Θες 50 ευρώ για να αλλάξεις motherboard στο laptop μου?! Αφού 5 βίδες είναι, το έχω δει εγώ από κάτω". Δεν κάθομαι να αναλύσω ότι είναι κατά πολύ περισσότερες, ότι παίρνω την ευθύνη για κάθε πλαστικό που μπορεί να σπάσει, ότι χρειάζεται θερμοαγώγιμες, ότι όπου έχει "μαξιλαράκι" για θερμότητα στα τσιπάκια εγώ το αλλάζω με χαλκό για καλύτερες θερμοκρασίες, ότι όταν το ανοίγω βρίσκω από ψίχουλα μέχρι δράκους και μια παλιά μου σχέση μέσα και φυσικά το καθαρίζω (για να μην ξανακαεί), ότι μου παίρνει και 2-3 μέρες για testάρισμα. Λέω απλά "αφού είναι 5 βίδες, παράγγειλα το board και καν'το μόνος σου".

    Ναι, ίσως είμαι σχετικά ακριβός στις υπηρεσίες μου, αλλά όταν δίνω πίσω ένα μηχάνημα, ΔΟΥΛΕΥΕΙ. Και δουλεύει καλά. Γιατί για μένα αυτή η δουλειά δεν είναι αγγαρεία. Είναι το μεράκι μου. Και αντίθετα με ό,τι θα πίστευε κάποιος, όταν η δουλειά είναι μεράκι, θα πρέπει να πληρώνεται πολύ περισσότερο, γιατί το αποτέλεσμα θα είναι απείρως ανώτερο.

    Αυτά.

  • xrisimo

    1/4/2015 1:03:25 μμ | Απάντηση

    Συμβαίνει σχεδόν σε όλα τα επαγγέλματα. Και ιδιαίτερα σε μεγαλύτερο βαθμό εκεί που ο πελάτης δεν έχει τις απαραίτητες γνώσεις* που θα θέλαμε ιδανικά να έχει.

    Αυτό που χαλάει-χάλαγε την πιάτσα δεν είναι ο "φτηνός", είναι η αδιαθεσία και αδιαφορία για συνεργατικούς όρους, για μια κοινή πορεία σε κάθε κλάδο. Αυτό που λίγο πολύ τα ΜΜΕ ονομάζουν στο τέλος και "καρτέλ" για τις μεγάλες επιχειρήσεις. Πολλοί όμως κλάδοι επαγγελμάτων τον ασκούν, κάποιοι επιτυχημένα κάποιοι αποτυχημένα. Πχ, οι αισθητικοί έχουν ένα κοινό τιμοκατάλογο υπηρεσιών, το ίδιο και οι γραφίστες και ένα σωρό άλλοι. Το τηρούν όλοι, όχι βεβαίως, σκοπός όμως είναι να το τηρούν οι περισσότεροι ώστε να δημιουργηθεί η φήμη ότι το τάδε προϊόν κοστίζει χ ευρώ συνολικά.

    Αν η τιμολόγηση διαμορφωθεί στον κοινό νου σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο, τότε οτιδήποτε παρεκκλίνει υπερβολικά χωρίς κάποιο σοβαρό λόγο, θα κάνει τον εκάστοτε πελάτη να αναρωτιέται τι δεν πάει καλά εδώ και όλοι πουλάνε χ και εσύ πουλάς χ/100.

    Τα τελευταία χρόνια βέβαια, νομίζω ότι αυτό ήδη συμβαίνει αλλά έχω την αίσθηση ότι γίνεται από στόμα σε στόμα. "ΠΣιτ πόσο το δίνεις αυτό... ααα ωραία να το δώσω και 'γω τόσο"   κλπ Οπότε έχουμε μπροστά μας μερικά χρονάκια μέχρι να μπούμε σε μια τελική ευθεία όπου δε θα μας νοιάζει ο μεσιέ Κωδικοτρίφτης να μας πάρει τη δουλειά αλλά αντιθέτως θα παρακαλάμε να συμβεί για να μας ξελαφρώσει Laughing η για να μάθει και εκείνος που δεν ήθελε να ξέρει.

    *Δε μας νοιάζει γιατί δεν έχει τις γνώσεις και ούτε θα έπρεπε. Όπως και να το κάνουμε, δεν είναι υποχρεωμένος και για αυτό άλλωστε ο άνθρωπος έρχεται σε εμάς. Αν τώρα αυτός επειδή δεν ξέρει είναι λακαμάς, να είστε σίγουροι ότι αν ήξερε πάλι λακαμάς θα ήταν γιατί αυτό έχει να κάνει με τον χαρακτήρα και επ ουδενί με τις γνώσεις.

    Laughing Αυτά σε σοβαρό ύφος Tong

  • Chris

    1/4/2015 1:07:08 μμ | Απάντηση

    Χαίρετε!
    Δουλεύω στην αγορά των web υπηρεσιών 12 χρόνια.
    1. Λύσεις Wordpress, joomla, drupal, κλπ είναι μια χαρά λύσεις με ένα έτοιμο theme για μια γκάμα πελατών. Και ωραία φαίνοντα τα site και όταν θέλει κανείς ένα απλό corporate site δεν είναι απαραίτητο ότι θα πάει σε custom design με μια πλατφόρμα framework που μόνο ο μάγος developer ο ένας την ξέρει. Στις επιχειρήσεις υπάρχει και το "επόμενη μέρα". Δλδ μπορεί να τα σπάσετε... Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει ο πελάτης να τα στήσει όλα από την αρχή φεύγοντας από εσάς. Αυτό λέγεται customer care διευρυμένο.... Τώρα, ούτε τα WP ούτε joomla, drupal κλπ είναι πραγματικά out of the box λύσεις αν θες να στήσεις ένα site σωστά και σε επίπεδο speed/security. Όμως εύκολα παραμετροποιούνται.
    1α. Τα ειδικά projects όπου η τεχνολογία από μόνη της είναι κρίσιμη είναι άλλη κατηγορία και δεν μπαίνουν στον ίδιο κουβά σε συζήτηση για μικρά έργα.
    2. Οι πελάτες είναι μαθημένοι λάθος σε επίπεδο τιμών. Εδώ στην Ελλάδα. Στο εξωτερικό που έχουμε πελάτες πολύ πολύ λιγότερο. Άσε που το κόστος εργατοώρας είναι σαφώς μεγαλύτερο ακόμη. ΌΜΩΣ παίζει ρόλο το sales. Δλδ ένα καλός developer/μηχανικός δεν είναι απαραίτητα και καλός πωλητής. Απλά και ξεκάθαρα. Πολλοί νομίζουν ότι είναι αλλά οι περισσότεροι δεν είναι. Σκεφτείτε την περίπτωση του ο "κωδικοτρίφτης" να είναι καλός πωλητής και φτηνός (με αντίστοιχα κακή/καλή ποιότητα).
    3. Το άρθρο σας κινείται γύρω από την τεχνολογία. Κανείς πελάτης δεν αγοράζει τεχνολογία εκτός και αν ξέρει ακριβώς τι λέει. Οι πελάτες θέλουν λύσεις. Π.χ. εμείς δεν μιλάμε ποτέ για τεχνολογία ή τι θα βάλουμε πίσω από ένα site. Δίνουμε όμως λύσεις και οι λύσεις του βγάζουν λεφτά.
    4. Οι τιμές. Μεγάλο θέμα. Δεν είναι απαραίτητο ότι ο κωδικοτρίφτης θα δώσει ακριβή τιμή στα extensions του έργου. Μπορεί να δώσει φτηνή και να είναι καλή/κακή ποιότητα. Εξαρτάται από τον ίδιο, το κόστος ζωής του και τι ροή εργασιών θέλει να έχει.
    5. Στην Ελλάδα είναι μαθημένοι στη λογική του bid. Δηλαδή πόσο θες εσύ; τόσο. Ο άλλος τόσο. Στο δια ταύτα λοιπόν δεν είναι θέμα τιμής. Είναι θέμα πώλησης. Και δίκιο να έχεις πρέπει να βρεις τρόπο να το παρουσιάσεις. Αυτός που δεν θέλει να ακούσει (αν τα λες καλά για να ακούσει) δεν είναι πελάτης για εσένα. Εάν τώρα πηγαίνεις σε πάνω από 2 συναντήσεις με τον ίδιο για να πάρεις τη δουλειά και δεν είναι project πολλών χιλιάδων τότε χάνεις το χρόνο σου. Καλύτερα να είσαι πιο απόμακρος. Θα το εκτιμήσει ίσως. Ίσως λέω... αλλά πάλι δεν θα χάσεις το χρόνο σου.
    Οπότε... όπως και στην έρευνα υιοθέτησε μια αρχή: "Εγώ ακούω τον πελάτη πως θέλει να ακούσει; Του τα λέω κατανοητά για να νιώσει την ασφάλειά του με εμένα και την ανασφάλεια με τους άλλους ή απλά αραδιάζω τεχνολογία;".
    Εάν αυτό το τελειοποιήσεις θα ξεσκαρτάρεις πιο εύκολα τις περιπτώσεις που πρέπει να ασχοληθείς.
    Εάν δεν μπορείς να πουλήσεις δέξου το και συνεργάσου με έναν που μπορεί. Κερδισμένοι θα είτε και οι δύο.
    Ελπίζω να χρησιμεύσει σε κάτι αυτό.

    • Ζαχαρίας

      1/4/2015 1:33:42 μμ | Απάντηση

      Για την πρόταση - δίκοπο μαχαίρι "εμείς δεν πουλάμε τεχνολογία, πουλάμε λύσεις" θα ετοιμάσω ένα ολόκληρο ξεχωριστό post για να σου παραθέσω τις απόψεις μου. Εδώ θα πω απλώς πως ως πρόταση δεν είναι λαθος, ως εφαρμογή όμως...βαι βαι βαι. Είναι ένα από τα πλεον αναγνωρίσιμα cliche στην Πληροφορική (παγκοσμίως), και όταν χρησιμοποιείται ΣΩΣΤΑ είναι καλό. Δεν χρησιμοποιείται πάντα σωστά. Υπομονή, νέο post θα έρθει Smile

      • chris

        1/4/2015 2:00:49 μμ | Απάντηση

        Ναι αυτό θέλει άλλο post γιατί έτσι πως γράφτηκε ήταν πολύ γενικευμένο.

  • Παναγιώτης Καναβός

    1/4/2015 1:20:14 μμ | Απάντηση

    ΧΑ. Στους τσαμπατζήδες βάλε και ... τις τράπεζες ή γενικώς μεγάλους οργανισμούς. Όπου πάλι θα επιλέξουν τον φθηνότερο (γατί έχει ωραία γραβάτα) και όταν σκάσει το σύμπαν, θα το κουκουλώσουν για να μην βρεθούν εκτεθειμένοι εκείνοι που επιλέξανε τους άσχετους.

  • Σπυρέτος

    1/4/2015 1:47:07 μμ | Απάντηση

    Πλέον δίνω τιμες 20% πανω απο τον (σωστό) ανταγωνισμό, αναγραφω και την τιμή στην πρωτη σελιδα και παπαλα. Να ξεσκαρταρουμε το συντομότερο τους τσαμπες γιατί έχουμε και δουλειές. Έχω βαρεθεί σε συνάντηση με τον πελάτη να αναφέρω την τιμή καθε 15 λεπτα, μήπως και του θυμηθεί να κανει παζάρια αφού φτάσουμε στο τέλος της συνάντησης μετα απο τρεις ωρες και ζητωντας ιστοσελίδα με 100 ευρω και τεχνική υποστήριξη 24/7

  • chris

    1/4/2015 2:00:11 μμ | Απάντηση

    Σε πελάτη που του έφτιαχνα 3 έργα και είχα παραδώσει ότι είχαμε συμφωνήσει (γιατί γράφω αναλυτικές προτάσεις προς υπογραφή) με έπαιρνε και απαιτούσε να του κάνω δωρεάν κάποια.
    Του έκλεινα το τηλέφωνο στα μούτρα (επειδή όμως είχα καταλάβει ότι έτσι με έπαιρνε να τον χειριστώ). Μετά με έπαιρνε και μου έλεγε "καλά μου έκλεισες το τηλέφωνο"; Του έλεγα "καλά είναι δυνατόν να με παίρνεις και να με πιέζεις να σου κάνω δουλειά δωρεάν; Άλλο να το ζητήσεις σαν χάρη και άλλο να προσπαθείς να με πιέσεις με την πληρωμή (τελευταία δόση δλδ)).
    Έχει βγει ένα καταπληκτικό video από ένα δημιουργικό γραφείο στο εξωτερικό (Αμερική) όπου τιτλοφορείται "Fuck You, Pay Me" και εξηγεί τη σημασία του σωστού συμβολαίου (ειδικά Αμερική) και του δικηγόρου ως συνεργάτη κρίσιμου για μια επιχείρηση έστω και μικρομεσαία. googlάρετέ το.

  • wolfman

    1/4/2015 6:30:06 μμ | Απάντηση

    Καταστροφικετεχνικε ημαστε στην ιδια κατηγορια και εδιωξα πολλους πελατες που θελαν τσαμπα δουλεια!παντως εχω πεσει και σε περιπτωσει που μου ζητανε και εμενα ,να κανω τη δουλεια του προγραμματιστη και οταν τους λεω οτι δεν εχω καμια δουλεια με αυτα ,να σας προτεινο συναδελφο που ειναι η δουλεια του αυτη,με κοιτανε με σαν αγελαδες και μου τι λενε και απο πανω!οταν δε προτεινα και φιλο ,ειχαν παει ηδη σε αυτον και τους εριξε ακυρο γιατι θελαν τσαμπα δουλεια,ουρτ ρε να πανε στο 15οχρο της γειτονιας να καψουν το ωραιο τους μηχανιμα να δουν πως γινεται!οξω ρε να πανε στο τριφτη και να κρασαρει η data base  και να χανουν πελατολογιο δεκαετιας!

    • Καταστροφοτεχνικός

      2/4/2015 2:08:48 μμ | Απάντηση

      Για τους τσαμπατζήδες έχω βρει κολπάκι. Έχω 2-3 φιλαράκια που, όταν έρχεται φίλος/γνωστός/ΣΥΓΓΕΝΗΣ για τσάμπα δουλειά, του λέω ότι είμαι πνιγμένος και δεν προλαβαίνω με τίποτα και τον στέλνω σ'αυτούς, που εκεί θα πληρώσει αναγκαστικά. Και αντίστοιχα κάνουν κι εκείνοι με τους δικούς τους τσαμπατζήδες.

  • Νίκος

    2/4/2015 2:35:16 πμ | Απάντηση

    Εγώ πάντως όταν ο πελάτης μου απαντά στην προσφορά μου, κάπως έτσι: "Είσαι πολύ ακριβώς και για αυτό θα μου φτιάξει την ΙΣΤΙΟΣΕΛΙΔΑ ένα ξαδερφάκι που ασχολείται με υπολογιστές, στην μισή τιμή"

    τους απαντώ...

    Πω, φίλε είσαι πολύ τυχερός! Αλήθεις μπορείς να μου δώσεις το τηλέφωνο του ξάδερφου σου, να μου φτιάξει και εμένα καμιά δεκαριά ΙΣΤΙΟΣΕΛΙΔΕΣ που θέλω!

  • Μάκης Κωδικοτρίφτης

    2/4/2015 10:50:43 πμ | Απάντηση

    Αφηστετα αυτα και παμε για καμια μπυριτσα τωρα

  • Πάνος

    16/5/2015 6:17:21 μμ | Απάντηση

    H τιμολόγηση είναι μιά πολυπαραμετρική εξίσωση, αλλά εν τέλει και το πόσο θα 'πουλήσεις' την δουλειά σου είναι πολλές φορές ανεξάρτητο από την ποιότητα και την ποσότητα της δουλειάς και έχει να κάνει πολύ σε ποιόν απευθύνεσαι αλλά και την ανάγκη/κατάσταση  στην οποία βρίσκεσαι. Εγώ προσωπικά θα συνιστούσα να είναι κάποιος 'ευέλικτος΄. Ούτε φθηνός ούτε ακριβός, ούτε κανονικός ( δεν ξέρω καν αν υπάρχει το 'κανονικός΄ στον βαθμό που όλα ειναι σχετικά ).
    Επίσης, θα προσέθετα στο παραπάνω πολύ ενδιαφερον άρθρο ότι την 'πιάτσα΄την 'χαλάνε' εκτός από τους - καθ' έξην - πολύ φθηνούς, και οι πολύ 'ακριβοί'. Είναι η ίδια περίπτωση ειδωμένη από γωνία 180ο. Καλό θα είναι να γραφθεί ένα άρθρο κάποια στιγμή και γι' αυτούς.

    • Ζαχαρίας

      16/5/2015 7:25:33 μμ | Απάντηση

      Θα συμφωνήσω με το ότι είναι μια δύσκολη εξίσωση. Θα διαφωνήσω όμως με το ότι έχει να κάνει με την κατάσταση και την ανάγκη που βρίσκεσαι. Δεν τιμολογείς επειδή "τόσα σου λείπουν" ή επειδή "θές δουλειά οπωσδήποτε", τιμολογείς με βάση την αξία των υπηρεσιών σου σε σχέση τόσο με την ποιότητά τους όσο και τον ανταγωνισμό. Θεωρητικό; Πολύ. Ανέφικτο; Ισως. Αν ήταν εφικτός αυτός ο τρόπος τιμολόγησης δεν θα υπήρχε λόγος να γραφτεί αυτό το post. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να παραγνωρίζουμε το ορθό.

      Επίσης είμαι λίγο διστακτικός για τους "ακριβούς" - όχι τόσο για το αν χαλάνε την πιάτσα, αν και αυτό είναι συζητήσιμο γιατί οι "φθηνοί" βασίζονται πάνω στην (ορθολογική;) συμπεριφορά του καταναλωτή, οι "ακριβοί" θα πρέπει να βασιστούν είτε στο luxury είτε στην έλλειψη ανταγωνισμού.

      Ο λόγος του δισταγμού μου να αναφερθώ στους "ακριβούς" είναι αν (στο Ελληνικό επιχειρείν) υπάρχουν πλέον τέτοιοι.

Loading