Τρια Κιλά Κώδικα - The Serious Blog

Η σοβαρή πλευρά της αστείας πλευράς της Πληροφορικής

Ελεύθερος επαγγελματίας (πληροφορικής) στην Ελλάδα και άλλες χαρούμενες ιστορίες

Ας υποθέσουμε ότι ισχύει το εξής σενάριο: Ζείτε σε μια μεγάλη πόλη της Ελλαδας και μέχρι πριν λίγο καιρό εργαζόσασταν ως μισθωτός προγραμματιστής σε κάποια εταιρία. Λίγο οι περικοπές, λίγο οι υπερωρίες, λίγο το ότι ενδέχεται να σας χρωστάνε δεδουλευμένα, λίγο ο φόβος της απόλυσης γιατι δεν τα βγάζει πέρα η εταιρία, λίγο τα πράγματα που σας βάζουν και κάνετε τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με αυτά που θα θέλατε, αποφασίζετε να πάρετε την τύχη σας στα χέρια σας και να ξεκινήσετε ως ελεύθερος επαγγελματίας.

(Φυσικά, σε κάθε περίπτωση το σενάριο αυτό μπορεί να έχει πολλές διαφοροποιήσεις και ως προς την κατάσταση και ως προς τους λόγους που θα κάνετε αυτή την επιλογή)

Ας υποθέσουμε επίσης ότι έχετε ένα ευρύ δίκτυο γνωριμιών και συνεπώς δεν σας λείπουν οι δουλειές. Η ζωή είναι μπροστά σας! Με αισιοδοξία ξεκινάτε τη νέα σας καριέρα που σας προσφέρει ελευθερία κινήσεων, αυτονομία και δυνητικά μεγαλύτερα έσοδα.

Ναι, ε;

Για να δούμε τι θα πληρώνετε κατά μέσο όρο κάθε μήνα μόνο για να υπάρχετε:

  • 650 ευρώ τέλος επιτηδεύματος, δηλ. περίπου 55 ευρώ το μήνα
  • 250 ευρώ περίπου ΟΑΕΕ (υποθέτοντας, φυσικά, οτι είστε φρεσκοασφαλισμένος)
  • 100 ευρώ περίπου το μήνα λογιστή (εκτός αν σας αρέσει να ζείτε επικίνδυνα)

Αυτά μας κάνουν 400 ευρώ ως βασικά έξοδα.

Ας υποθέσουμε επίσης ότι έχετε ξεκινήσει σε δικό σας χώρο και όχι με έδρα το σπίτι, προκειμένου να έχετε τη δυνατότητα να περνάτε το 100% των εξόδων καθώς και να μπορείτε να συναντάτε πελάτες, συνεργάτες κλπ. Στο “λογαριασμό” προστίθενται:

  • 100 ως 400 ευρώ ενοίκιο
  • 100 ευρώ ηλεκτρικό ρεύμα (μηνιαίως)
  • 40-80 ευρώ κινητό
  • 30-70 ευρώ τηλέφωνο και Internet (μηνιαίως)
  • 20-50 ευρώ κοινόχρηστα
  • 50 ευρώ διάφορα (νερό, καφέδες, κανένα delivery παραπάνω κλπ)

Παίρνοντας το μέσο όρο το κόστος αυτών είναι περίπου 545 ευρώ, συν 400 που υπολογίσαμε πιο πριν, μανι-μανι ένα χιλιαρικάκι (περίπου) το μήνα χωρίς να υπολογίζουμε δευτερεύοντα έξοδα (π.χ. λογισμικό, hardware, υπηρεσίες κλπ) που θεωρούμε ότι δεν έχετε ή πληρώνετε μόνο όταν σας χρειάζονται στα πλαίσια έργων που αναλαμβάνετε.

Με το καλημέρα, 12000 ευρώ (πανω-κάτω) ετησίως

Ας υποθέσουμε, και πάλι αυθαίρετα, ότι χρειάζεστε περίπου ένα χιλιαρικάκι και κάτι ψιλά ευρώ το μήνα ΚΕΡΔΗ για να ζείτε χωρίς προβλήματα. Δηλαδή, όσα περίπου θα σας έδινε σήμερα μια Ελληνική εταιρία αν εργαζόσασταν ως senior developer. Αντε, μπορεί να σας έδινε και κάτι παραπάνω, αλλά τότε γιατί κάνατε τον κόπο και ανοίξατε δικό σας μαγαζί;

Ας υποθέσουμε, είπαμε.

Για να δούμε λοιπον πώς βγαίνουν τα ΚΕΡΔΗ. 

“Δεν πειράζει”, λέτε, “12000 ευρώ έξοδα άρα αρκεί να βγάλω άλλα τόσα για να έχω 12000 ευρώ κέρδη, δηλαδή 24000 το χρονο”.

ΛΑΘΟΣ.

Γιατί η πολυαγαπημένη σας ΔΟΥ έρχεται στο τέλος του χρόνου και σας λέει το εξής μαγικό:

12000 έξοδα (ας είμαστε αισιόδοξοι και ας υποθέσουμε ότι όλα αναγνωρίζονται), άρα σας μένει αγαπητέ μου κύριε 12000 φορολογητέο. Σε αυτό, ο φόρος είναι 26%. 

Αρα, αγαπητέ μου, σας παίρνουμε το 26%, ήτοι 3120 ευρώ.

But that’s not all folks! Επειδή κάνατε μεγάλο τζίρο, σας έρχεται και η εισφορά αλληλεγγύης με 1.4% επί του τζίρου (ας πούμε, γιατί μάλλον 2% θα είναι τη στιγμή που γράφεται αυτό), ήτοι άλλα 336 ευρώ.

Τι είπατε; Γιατί επί του τζίρου; Τα έχετε ήδη φορολογηθεί αυτά; Μα δεν πειράζει! Καλή καρδιά!

Α, να μην ξεχάσω! Έχουμε και την προκαταβολή φόρου 55% για το επόμενο έτος! Αυτό είναι λίγο tricky, μια και συνήθως αφορά περιπτώσεις που δεν έχει γίνει παρακράτηση στα τιμολόγια και/ή δεν συμψηφίζεται με παλαιότερη προκαταβολή. Ας πούμε λοιπόν ότι ένα ποσοστό αμοιβών σας, έστω το 30%, προέρχονται από το εξωτερικό που παρακράτηση δεν υπάρχει και ότι περσι δεν είχατε προκαταβολή. Για να μην σας ζαλίζω, πάρτε και μια προκαταβολή 55% άλλο ένα χιλιαρικάκι.

Αρα 3120 + 336  + 1000 = 4456 και ξαφνικά τα κέρδη σας γίνονται ψιλά-χοντρά 7500 από 12000 που ήταν αρχικά.

Για να μην τα πολυλογώ, θα πρέπει να τιμολογείτε κατι που να πλησιάζει στα 3 χιλιαρικάκια το μήνα ώστε να σας μείνει ένα χιλιάρικο ως κέρδος με αυτό το configuration που παραθέτω παραπάνω. 

ΕΝΑ ΧΙΛΙΑΡΙΚΟ ΚΕΡΔΟΣ.

(Εντάξει, ειναι καθαρό κέρδος, ενώ αν ήσασταν μισθωτός θα είχατε και βενζίνες και φαγητά κλπ - αλλά μισό λεπτό, ως ελ. επαγγελματίας δεν μετακινείστε; δεν τρώτε;)

Πού θέλω να καταλήξω με αυτές τις υποθέσεις;

Για να τιμολογείτε τρια χιλιάρικα το μήνα (και να βγάζετε κέρδος ένα) πρέπει να κάνετε αντίστοιχη δουλειά, να την ολοκληρώνετε, να την παραδίδετε στην ώρα της, οι πελάτες σας να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους και να μην σας αναλώνουν χρόνο με αηδίες.

Γιατί; Γιατί πολύ απλά θα πρέπει κάθε σας ώρα να είναι παραγωγική και να οδηγεί σε αποτέλεσμα που θα πληρώνεται. Προσέξτε: Με βάση μια υπόθεση εργασίας 22 ημερών το μήνα (που όλοι ξέρουμε οτι είναι αστεία, αλλά ας το κρατήσουμε προς το παρόν) και παραγωγικών ωρών που αντιστοιχούν σε έργα ανά ημέρα 6 κατά το μέγιστο (εμπειρικά τόσες βγαίνουν στο 12ωρο, αλλά τέλος πάντων), η ώρα σας φτάνει να χρεώνεται 22-24 ευρώ. Ηδη για μερικούς πελάτες είναι ακριβή. Επειδή όλοι οι πελάτες σας δεν θα έχουν την ίδια οικονομική άνεση, ας το θεωρήσουμε σαν ένα αποδεκτό όριο, κατω από το οποίο δεν συμφέρει να αναλαμβάνετε εργασίες. 

  • Ένας πελάτης που θα σας πάρει 4 φορές τηλέφωνο στην ίδια ημέρα για να σας πει πράγματα που θα αναγκαστείτε να σημειώσετε και αλλού για να μην τα ξεχάσετε ή που θα μπορούσε να σας τα στείλει με email ή με άλλο τρόπο, θα σας στοιχίσει κατά μέσο όρο 1 ώρα. Αν έχετε περισσότερους από έναν τέτοιον, θα σας στοιχίσει 2 ή και 3 ώρες. Δηλαδή, τη μισή σας παραγωγική μέρα. Η, σύμφωνα με τους παραπάνω υπολογισμούς, 72 ευρώ
  • Ένας πελάτης που δεν θα ξέρει τι θέλει και θα έρθει 4-5 φορές από το χώρο σας (ή, ακόμα χειρότερα, θα σας καλέσει στο δικό του χώρο) για να “συζητήσετε” και, αφού τα έχετε βάλει κάτω, μάθει την τιμή και εξαφανιστεί, θα σας στοιχίσει 10-15 ώρες μαζί με την προετοιμασία. Η, σύμφωνα με τους παραπάνω υπολογισμούς, 240-360 ευρώ.
  • Ενας πελάτης που αλλάζει προδιαγραφές στο μέσον του έργου (χωρίς όμως να αποδέχεται αντίστοιχη μεταβολή του κόστους) σας στοιχίζει απροσδιόριστα πολύ.
  • Ενας πελάτης που καθυστερεί να σας πληρώσει τιμολόγια σας κοστίζει σε επικοινωνίες, διαχειριστικές εργασίες, κόστος ΦΠΑ που καλείστε να καταβάλλετε ανά τρίμηνο χωρίς να έχετε εισπράξει και, φυσικά, ψυχολογικά.

Το κακό είναι ότι ο πελάτης σε αρκετές περιπτώσεις δεν αντιλαμβάνεται αυτό το κόστος διότι ενδέχεται ο άνθρωπος με τον οποίο συννενοείστε να είναι κάποιος μισθωτός του ιδιωτικού ή του δημόσιου τομέα, ή, στη χειρότερη περίπτωση να ξέρει και απλά να “κάνει την πάπια”. Άρα το βάρος πέφτει στους ώμους σας ως προς τη διαχείριση αυτών των περιπτώσεων με τρόπο που να μην αποξενώσει τον πελάτη αλλά και να μην σας κάνει να δουλεύετε τσάμπα. Δύσκολο; Πολύ.

Πρόσφατα έγινα αποδέκτης παραπόνων από πελάτη για τις χρεώσεις μου, με την αιτιολογία ότι “μα εσείς δεν έχετε έξοδα, εμείς έχουμε”. ΝΑΙ, ορισμένοι πιστεύουν ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες δεν έχουν έξοδα! Αρνήθηκα να μειώσω τις χρεώσεις μου κάτω από το ελάχιστο όριο με κίνδυνο να χάσω τον πελάτη. Φυσικά, ο “κίνδυνος” είναι κάτι σχετικό, γιατί ο κίνδυνος του να δουλεύω βάζοντας από την τσέπη μου είναι πιό σημαντικός από αυτόν της απώλειας του πελάτη.

Η άποψή μου λοιπόν για το πώς να επιβιώσει κανείς ως ελεύθερος επαγγελματίας στην Ελλάδα συνοψίζεται στα εξής:

  • Να είστε οι καλύτεροι αλλά όχι οι φθηνότεροι σε αυτά που κάνετε. ΠΑΝΤΑ θα υπάρχουν φθηνότεροι από εσάς, αλλά όχι πάντα οι ίδιοι και όχι για πολύ. Θα πρέπει ο πελάτης να πειστεί ότι παρέχετε αξιόπιστες υπηρεσίες με λογική χρέωση, όχι φθηνές υπηρεσίες με αμφίβολη αξιοπιστία.
  • Να είστε αδιαπραγμάτευτοι στον τρόπο οργάνωσης των επικοινωνιών και των αλληλεπιδράσεών σας με τον πελάτη. ΣΑΣ ΣΤΟΙΧΙΖΟΥΝ ΧΡΗΜΑΤΑ. Αν ο πελάτης έχει συνηθίσει να σας παίρνει 10 φορές την ημέρα τηλέφωνο αναλώνοντάς σας χρόνο σε μη προγραμματισμένα χρονικά διαστήματα, επιβάλλετέ του άλλους τρόπους συνεννόησης, Εχω ξενίσει πολλούς πελάτες επιμένοντας στο να χρησιμοποιήσουν το Teamwork Projects, αλλά η εναλλακτική θα ήταν να ψάχνω σε χαρτάκια ή σε ατελείωτες αλυσίδες email με cc σε πενήντα άτομα προκειμένου να βρω τι είπαμε μια νύχτα με φεγγάρι.
  • Επιμένετε πάντα στον καθορισμό προδιαγραφών εξ’αρχής, τις οποίες θα δει και θα εγκρίνει ο πελάτης, έστω και σε high-level. Αν αυτό δεν είναι δυνατό ή ο πελάτης δεν είναι συνεργάσιμος, φροντίζετε ΠΑΝΤΑ να σας επιβεβαιώνει γραπτώς (με email τουλάχιστον ή με χρήση κάποιας εφαρμογής project management όπως αναφέρω παραπάνω) οτιδήποτε συμφωνείτε μεταξύ σας. Άπειρος χρονος χάνεται συνήθως στη γνωστή στιχομυθία “μα εγώ είχα την εντύπωση ότι είχαμε συμφωνήσει να κάνεις και το ΧΧΧΧΧ χωρίς αλλαγή στη χρέωση, όταν μιλήσαμε στο τηλέφωνο”. 
  • Επεκτείνοντας το προηγούμενο, αν η λεπτομερής καταγραφή προδιαγραφών είναι αντικειμενικά αδύνατη, φροντίστε ο πελάτης να έχει πλήρη επίγνωση του ότι αν κάτι αρχίσει να υλοποιείται με ένα συγκεκριμένο τρόπο ΔΕΝ μπορεί να αλλάξει στα μισά της διαδικασίας. Τηρήστε μια καλή καταγραφή όλων των αλλαγών που ενδέχεται να ζητηθούν και θέστε “κόκκινες γραμμές” πάνω στο τι μπορεί να αλλάξει και τι όχι.
  • Να είστε ιδιαίτερα τυπικοί και, θα τολμούσα να πω, αυστηροί, στο θέμα εξόφλησης των τιμολογίων. Με την πρώτη “στραβοτιμονιά” θα πρέπει να γνωστοποιείτε με ευγενικό τρόπο στον πελάτη ότι δεν προτίθεστε να συνεχίσετε τη συνεργασία αν δεν είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του. 
  • Ζητάτε πάντοτε προκαταβολή, έστω και μικρή. Ένας αξιόπιστος πελάτης θα κατανοήσει ότι αυτό αποτελεί μια δέσμευση από πλευράς του, χωρίς να φοβάται ότι θα του πάρετε τα χρήματα και θα εξαφανιστείτε. Είναι όφελος και των δύο να δεσμευθούν για την ολοκλήρωση του έργου εξ’αρχής.
  • Αν χρεώνετε υπηρεσίες υποστήριξης, ΠΟΤΕ μην σκεφτείτε οτι “έλα μωρέ, ένα πεντάλεπτο έκανα, άστο να πάει”. Καταγράφετε και χρεώνετε το χρόνο που αναλώσατε από τη στιγμή της κλήσης του πελάτη μέχρι τη στιγμή που ολοκληρώσατε το αίτημά του και αρχίσατε να ασχολείστε με κάτι άλλο. ΠΟΤΕ δεν είναι “ένα πεντάλεπτο”.
  • Πάντα να έχετε στο πίσω μέρος του μυαλού σας οτι ναι, μπορεί να χάσετε τον πελάτη υιοθετώντας μια πιό “σκληρή” στάση απέναντί του, αλλά τελικά ίσως και να μην σας συμφέρει να τον κρατήσετε, μια και το κόστος θα είναι μεγαλύτερο από το έσοδο. Φυσικά, δεν μιλάμε για την περίπτωση που είστε απελπισμένοι να βρείτε την επόμενη δουλειά όσο-όσο, αλλά για την περίπτωση που καταφέρνετε να διατηρείτε μια καλή ροή.

Τέλος, θα ήθελα να δώσω έμφαση στο ότι όλα τα παραπάνω είναι υποκειμενικά. Ενδέχεται η δική σας κατάσταση να εμπεριέχει διαφορετικές παραμέτρους και η στάση σας προς τον πελάτη να διαφοροποιείται ανάλογα με αυτές. Θα ήταν χρήσιμο να μάθουμε και τις δικές σας απόψεις στα σχόλια.


Σχόλια (33) -

  • Theodore

    10/5/2015 4:13:48 μμ | Απάντηση

    Αγαπητέ Ζαχαρία,
    πολύ ωραίο και κατατοπιστικό post. Από μεριάς μου θα ήθελα να προσθέσω:

    1) Εάν μπορείτε να κάνετε operations ανοίγοντας μια εταιρεία εκτός φερειπείν στην Κύπρο ΚΑΝΤΕ ΤΟ. Δεν τίθεται θέμα ακόμα και αν πληρώνεται κάτι παραπάνω γιατί πολύ απλά θα ξέρετε τι θα πληρώνεται σε βάθος 5-6 χρόνων χωρίς σκαμπανεβάσματα στην εφορία.

    2) Εάν μπορείτε να κάνετε operations εκτός Ελλάδας θα ήταν ιδανικό μιας και υπάρχει ( δυστυχώς ) καλύτερη κουλτούρα επικοινωνίας.

    3) Εάν μπορείτε να παρέχετε product υπηρεσίες κάντε το χωρις δεύτερη σκέψη.

    4) Κάποιο monitoring εργαλείο τύπου Basecamp βοηθάει πάρα πολύ. Αντί να χάνεστε στα τηλέφωνα και να ψάχνετε "εκείνο το email που σας έστειλε ο πελάτης στις 10 Μαρτίου και στο footer σημείωσε με γραμματοσειρά 0.3pt τι ήθελε"

    5) Κρατήστε καβάτζες συνέχεια . Τα πιστόλια στην ελληνική αγορά είναι σύνηθες φαινόμενο. Η νομοθεσία δεν προστατεύει κανέναν παρά μόνο τα λαμόγια.

    6) Να βάζετε όρια στην δουλειά σας σε αισθητικό και λειτουργικό επίπεδο με όλους τους τρόπους.

    Καλό κολύμπι στον ωκεανό του ελεύθερου επαγγέλματος.

    • Ζαχαρίας

      10/5/2015 4:19:15 μμ | Απάντηση

      Συμφωνώ με όλα. Το (1) βέβαια είναι λίγο tricky, μια και αν έχεις έδρα σε άλλη χώρα αλλά φορολογική κατοικία στην Ελλάδα δεν γλυτώνεις ουσιαστικά τίποτα από φόρους (σου ζητάνε τη διαφορά).

      Για το (4), ανέφερα το Teamwork Projects που κατά την άποψή μου είναι καλύτερο και φθηνότερο από όλα τα δημοφιλή εκεί έξω (Basecamp, Asana, ActiveCollab κλπ): http://bit.ly/1pDKhC3

      • Ιωάννης

        15/5/2015 3:52:09 μμ | Απάντηση

        Αγαπητέ Ζαχαρία θα διαφωνήσω για την έδρα σε άλλη χώρα, από ιδία εμπειρία. Έχοντας μια εταιρία στην Βουλγαρία, αν τιμολογείς από εκεί, τότε, με το υπογεγραμμένο Σύμφωνο Περί μη Διπλής Φορολόγησης, αυτό που κάνεις είναι να δηλώνεις κανονικά τα εισοδήματα σου στην Ελλάδα, αλλά δεν μπορούν να φορολογηθούν διότι είναι ήδη φορολογημένα στην Βουλγαρία. Παίρνεις την βεβαίωση από την Βουλγαρία και δεν χρειάζετια να κρύβεις απολύτως τίποτα. Μόνο αν η Βουλγαρική εταιρία ανοίξει υποκατάστημα στην Ελλάδα ή μπει μέτοχος σε Ελληνική εταιρία, τότε φορολογείται το Ελληνικό σχήμα, αλλά όχι τα μερίσματα του μετόχου, που είναι η Βουλγάρικη εταιρία. Τότε ισχύει η διαδικασία που σου ανέφερα πριν.

        • Ζαχαρίας

          15/5/2015 4:00:25 μμ | Απάντηση

          Αν δεις σε αυτό το άρθρο: http://www.capital.gr/tax/News_tax.asp?id=2170832 την τρίτη περίπτωση, η οποία είναι αυτή που μας ενδιαφέρει, δηλαδή να φέρω εισοδήματα στην Ελλάδα έχοντας εταιρια στη Βουλγαρία, τότε βάσει του Ν.4172/2013 φορολογείσαι με τους Ελληνικούς φορολογικούς συντελεστές, ακόμα και αν δεν έχεις υποκατάστημα στην Ελλάδα. Εκτός αν κάτι "χάνω".

          • Ιωάννης

            15/5/2015 4:26:44 μμ | Απάντηση

            Σωστά το αναφέρεις αυτό και όντως ο νόμος αυτός υφίσταται. Μόνο που όπως θα διαβάσεις, αφορά σύσταση εταιρίας Συμμετοχών και Επενδύσεων, που Πανευρωπαϊκά έγκειται σε άλλο καθεστώς φορολόγησης και ελέγχου. Βέβαια, κάτι που ξέχασα να αναφέρω πριν είναι ότι βεβαίως και δεν θα κάνει κάποιος τριγωνικές τιμολογήσεις, γι αυτό ανέφερα το να τιμολογείς από εκεί τον πελάτη, όταν πρόκειται για υπηρεσία διαδικτυακή και το πιο σημαντικό από όλα, να είσαι σωστός και νομιμότατος σε όλες τις υποχρεώσεις σου στην γείτονα χώρα. Να καταθέτεις τις εκκαθαριστικές κάθε μήνα, να καταθέτεις τα τιμολόγια, να καταθέτεις τα συμφωνητικά έργου στην εφορία εκεί και πάνω από όλα να πληρώνεις σωστά και στην ώρα τους τους φόρους σου. Όλα τα παραπάνω, θα πρέπει να τα καταθέτεις και στην Ελλάδα, ως αποδεικτικά νομιμότητας. Και τέλος δεν αποτελεί προτροπή αυτό το οποίο αναφέρω. Αντιθέτως, το φρόνιμο θα ήταν η Ελλάδα να στοιχειοθετήσει ένα τέτοιο καθεστώς που δεν θα σε εκδικείται με τους τρόπους που σωστά αναφέρεις, όταν θελήσεις να δραστηριοποιηθείς ως ελεύθερος επαγγελματίας.

          • Μανώλης

            15/5/2015 8:29:11 μμ | Απάντηση

            Χωρίς να είμαι σίγουρος και βάση που είχα ρωτήσει παλιότερα, αν έχεις εταιρεία σε ΕΕ μπορείς να τιμολογήσεις για υπηρεσίες από εκεί. Και όντως δεν θα φορολογηθείς εξτρά εδώ. Δεν θα υπάρχει κατάστημα εδώ.
            Το θέμα σε γενικές γραμμές είναι ότι από την μια θέλω να υποστηρίξω την χώρα μου, αλλά δεν υπάρχει φως.
            Δεν μπορείς να συγκρίνεις επίσης και το μέγεθος μιας πόλης όπως την Αθήνα σε κόσμο, όπως είμαι εγώ εδώ με max 85K πληθυσμό, μαζί με τις γείτονες πόλεις.

            • mp

              5/10/2015 6:16:25 μμ | Απάντηση

              Sumfwna me thn ellhnikh nomo8esia , ean eisai forologikos katoikos elladas to pagkosmoio eisodhma sou forologeite sthn ellada. H sumbash apopfughs diplhs forologias sou eksasfalizei oti 8a laboun upopsin sthn ellada auta pou exeis hdh plhrwsei se trito kratos kai 8a sou epibaloun mono ton epipros8eto foro.

  • dlhero

    10/5/2015 4:26:47 μμ | Απάντηση

    Αγαπητέ Ζαχαρία,

    θα ήθελα να μάθω την αποψή σου για τη σχέση εξαρτημένης εργασίας μέσω ΟΑΕΕ (συμβάσεις έργου με αόριστη διάρκεια).

    Ευχαριστώ

    • Ζαχαρίας

      10/5/2015 4:31:40 μμ | Απάντηση

      Χμ, αυτό είναι ένα facade ουσιαστικά μισθωτής εργασίας (ιδίως αν αφορά φυσική παρουσία στην επιχείρηση και οκτάωρο) χωρίς όμως τα ωφέλη της μισθωτής εργασίας (αποζημίωση σε περίπτωση απόλυσης, άδειες, δώρα κλπ). Εχουν γίνει κάποιες μικρές προσπάθειες αναφορικά με την διόρθωση της φορολογικής πολιτικής (που αναφέρονται συνήθως ως ειδικές διατάξεις για "μπλοκάκια") αλλά δεν νομίζω οτι επαρκούν.

      Ουσιαστικά, για μένα, είναι ένα limbo μεταξύ του να είσαι (τυπικά) ελεύθερος επαγγελματίας και (ουσιαστικά) μισθωτός. Δεν είσαι στην πραγματικότητα κανένα από τα δύο. Αναγκαστική επιλογή όταν δεν είναι δυνατή η απασχόλησή σου αλλιώς, αλλά συμφέρει κυρίως τον εργοδότη.

      • dlhero

        10/5/2015 4:57:52 μμ | Απάντηση

        Συμφωνώ με όλα.

        Από την άλλη για έναν παλιό ιδ.υπάλληλο (με καλύτερο μισθό ένατι του βασικού)  πρέπει να συμφέρει, για πρωτοασφαλιζόμενο στον ΟΑΕΕ, με γρήγορους υπολογισμούς έναντι του ΙΚΑ, δεδομένου ότι οι εισφορές του εργοδότη είναι αρκετές και δυσβάσταχτες για μικρότερες ελληνικές επιχειρήσεις.

  • Ο Ίδιος ο Θόδωρας

    10/5/2015 7:11:53 μμ | Απάντηση

    Μπράβο Ζάχο. Για άλλη μια φορά με ἐκπλήσεις ευχάριστα με το άρθρο σου. Δεν έρχεσαι μια βόλτα από την δική μου επιχείρηση να τα πεις στους πελάτες; Και σε μένα ξαναπέστα μπας και αρχίσω να τα τηρώ κάποια στιγμή. Laughing

  • Παναγιώτης

    10/5/2015 8:53:47 μμ | Απάντηση

    Στο θέμα της προκαταβολής, επαυξάνω: Είναι ΑΠΑΡΑΒΑΤΟΣ κανόνας να ζητάτε ΠΑΝΤΟΤΕ-ΠΑΝΤΟΤΕ-ΠΑΝΤΟΤΕ *σοβαρή* προκαταβολή (πχ. εγώ ζητώ 30%) για νέα projects, ΑΚΟΜΑ και από παλιούς πελάτες που τους γνωρίζετε και τους έχετε εμπιστοσύνη. ΜΗΝ ΑΚΟΥΜΠΑΣ ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟ αν δεν έχει εξοφληθεί η προκαταβολή. Γράφω εξ εμπειρίας, καλής και κακής. Ο πελάτης που παίρνει στα σοβαρά το project που αναθέτει, που έχε�� αποφασίσει ότι θα επενδύσει, και εμπιστεύεται τον ανάδοχο, δεν έχει απολύτως κανένα πρόβλημα με την προκαταβολή. Οποιαδήποτε άλλη περίπτωση είναι απλώς συνταγή εργασιοθεραπείας.

  • Μανώλης

    11/5/2015 1:42:29 πμ | Απάντηση

    Καλησπέρα. Δεν περίμενα ότι θα σχολίαζα αλλά να που πέτυχα κ κάτι που με ενδιαφέρει. Κάποτε ήμουν και εγώ Αθήνα σε καλή δουλειά αλλά για πολλούς λόγους έπρεπε να επιστρέψω Βόρεια Ελλάδα. Πιο Βόρεια δεν έχει. Εδώ φυσικά δεν υπάρχουν εταιρείες πληροφορικής, αξιόλογες, που να μην δουλεύουν FrontPage και να χρωστάνε στους υπαλλήλους λιγότερο από 5 μήνες.
    Οπότε προκειμένου να δουλέψω άνοιξα τη δική μου εταιρεία Tong . Ευτυχώς δεν έχω νοίκι και έχουμε χαμηλή ΔΕΗ. Επαρχία είμαι με 4Κ κόσμο περίπου. Υπάρχουν και 2 πόλεις γύρω μου με 60Κ και 20Κ έκαστως πληθυσμό.
    Συμφωνώ απόλυτα με όσα έγραψες αλλά έχω κάποιες απορίες που θέλω την γνώμη σας γενικότερα.
    1) Θα ήθελα ένα καλό λόγο για να ΜΗΝ μεταφέρω την εργασία μου στην Βουλγαρία.
    2) Σε ένα κλειστό κύκλο που ο ένας ξέρει τον άλλο θα τον βάζατε και πάλι στην λογική του Support - Ticketing? Έχω 1-2 πελάτες που πραγματικά θέλω να το πάω τόσο αυστήρα και ας τους χάσω.
    3) Είναι ρεαλιστικό με τον πληθυσμό αυτό να επιβιώσει κάποιος ή να αλλάξω επάγγελμα? Tong. Είναι δυνατόν να γίνει μια άρτια συνεργασία με άλλες πολείς τις Ελλάδος ή τζάμπα η ταλαιπωρία?

    Ο Βόρειος Έβρος είναι η μόνιμη μου κατοικία και υπάρχει λόγος να είμαι εδώ.
    Το επίπεδο μου είναι Senior Developer (Ψώνιο) τουλάχιστον στις γλώσσες PHP (μαζί με τα υπόλοιπα), C, C++.
    H προηγούμενη μου δουλειά ήταν Project Manager με 2.5Κ μισθό. Ωραία εποχή.
    Εδώ πραγματικά θέλω να ακούσω άτομα με εμπειρία. Είμαι 28 χρόνων και το εξασκώ το αντικείμενο του προγραμματισμού από το 2000.

    Thanks!

    • Nikos

      11/5/2015 12:25:40 μμ | Απάντηση

      Φοιτητής master στο Amsterdam, take it from me.

      ΜΗΝ πας στη Βουλγαρία φύγε ASAP στη βόρεια ευρώπη και τα 2.5Κ που έπαιρνες θα σου φαίνονται αστείος μισθός. Junior Security Consultant (fancy pentester) με μισθό 2600 + iPhone 6 + αμάξι σε μεγάλη πολυεθνική, και αυτό είναι indicative. Αν δεν έχεις ties στην ελλάδα πάνε κάπου που να σε σέβονται, κάνε κάποια λεφτά και άνοιξε πάλι εταιρία κάπου που δε βλέπουν την επιχειρηματικότητα ως διάβολο.

      Mijn 2 cents.

      • Μανώλης

        15/5/2015 8:32:00 μμ | Απάντηση

        Μακάρι να μπορούσα να φύγω.
        Όπως ανέφερα και στο σχόλιο για γνώμες, πρέπει να βρίσκομαι για διάφορους σημαντικούς λόγους εδώ που είμαι.
        Πόσο χάλια στο τέλος να αναγκαστείς να παρατήσεις αυτό που αγαπάς.

    • Papias

      15/6/2015 8:21:49 μμ | Απάντηση

      Για το 2: Ναι, οι καλοί λογαριασμοί κλπ κλπ. Κι εκτός αυτού το κάνεις και για λόγους οργάνωσης και του λες και του πελάτη ότι όποτε λήξει η συνεργασία σας θα του δώσεις κι ένα log με την διαχείριση των τίκετς για να μην μήνει ξεκρέμαστος.
      Για το 3: Είμαστε στο 2015. Αν έχεις σταθερό νετ δουλεύεις και από το χωριό μου στην ορεινή Αρκαδία με 20 μόνιμους γέροντες κατοίκους και 10 αιγοπρόβατα (σύνολο 80 πόδια το χωριό).

  • Αλέξανδρος

    11/5/2015 3:20:52 πμ | Απάντηση

    Προσωπικά δουλεύω στον χώρο του οπτικοακουστικού (βίντεο κυρίως/φωτογράφος, ίσως και ηχολήπτης που και που) και επαναλαμβάνω έναν κίνδυνο στην ηλεκτρονική εποχή μας.

    Εφόσον το προιόν είναι ηλεκτρονικό (π.χ. ιστοσελίδα, κάποιο πρόγραμμα ή αρχείο κλπ) ΜΗΝ ΤΟ ΠΑΡΑΔΩΣΕΤΕ ΑΝ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΑ!

    Όταν ο πελάτης πάρει το προιόν που ζήτησε και λειτουργεί στα χέρια του, μπορεί πλέον να ρίξει μια πιστολιά στον αέρα και να γίνει καπνός. Ασφαλώς και μπορείς να του δώσεις κλειδωμένο κάτι (όταν μιλάμε για πρόγραμμα) ή στην δουλειά μου, εκνευριστικά μεγάλο υδατογράφημα στο βίντεο ή φωτογραφία, για να ελέγξει ότι του αρέσει και λειτουργεί.

  • Δημήτρης Σέρβης

    14/5/2015 2:06:01 μμ | Απάντηση

    Θυμήθηκα πως είναι να είσαι ΕΕ στην Ελλάδα....

    Παρόλα αυτά, να κάνω και λίγη κριτική και "διαφήμιση": πρίν από 1.5 χρόνο έψαχνα εταιρείες προγραμματισμού στην Ελλάδα να κάνω outsourcing και δεν έβρισκα. Εδώ και 1-2 μήνες ψάχνω 2 προγραμματιστές για θέσεις στη Γερμανία και δεν βρίσκω από Ελλάδα (και πληρώνουμε πολύ καλά). Εστειλα και σε 2-3 που μου είχαν στείλει μέηλ "μια δουλειά ό,τι νάναι" αλλά μάλλον ήταν παρασκευή....

    Εδώ και λίγο καιρό έχω φτιάξει ένα portal στο οποίο θέλω να μαζέψω διάφορες εταιρείες που θα ενδιαφέρονταν για outsourcing. Είναι καθαρά προσωπική προσπάθεια, αποτέλεσμα της αδυναμίας να εντοπίσω εταιρείες να κάνω τη δουλειά μου, και ο στόχος μου είναι αφού μαζευτεί ένας αριθμός να αρχίσω προωθητικές ενέργειες. Οποιος θέλει γράφεται/προωθεί

    http://www.outsourcingreece.com/

  • Κωστής Μ.

    3/6/2015 4:18:27 μμ | Απάντηση

    Ζαχαρία πολύ καλή η προσέγγισή σου. Είμαι 24 σχεδόν, παλεύω να τελειώσω με σπουδές (ΕΚΠΑ, τον αταιλείωτο έχουν τα μαθηματικά..) και εργάζομαι ~2.5 χρόνια τώρα όχι πλήρες ωράριο. Είμαι σε μια φάση που είμαι πολύ ευχαριστημένος από μισθό (ίσως αργούν λίγο αλλά σε αποδεκτά πλαίσια). Περιβάλλον/επικοινωνία είναι πολύ καλά, οργάνωση ακόμα βάζω ακόμα εγώ κάποια θεμέλια.. Το θέμα μου είναι η ασφάλιση, είναι επιλογή το μπλοκάκι για ��άποιον στην ηλικία μου; Πως κάποιος τελικά μαζεύει πελατολόγιο και γίνεται ελεύθερος νόμιμα; Σίγουρα κάνω περιστασιακά και άλλα πράγματα και μόνος μου και για άλλους, και έτσι εξελίσομαι και εγώ, αλλά το να γίνεις ελεύθερος επαγγελματίας εδώ είναι λίγο σαν να μπαίνεις οικιωθελός φυλακή.

  • atrias

    6/6/2015 12:50:23 πμ | Απάντηση

    Μια ερώτηση (επειδή δεν έχω πολλές γνώσεις για το αντικείμενο!) Μεταξύ όλων των υπολοίπων εξόδων γιατί δεν αναφέρεται και ο ΦΠΑ; Οφείλεται μήπως στο σημείο που αναφέρεις για "δυνατότητα να περνάτε το 100% των εξόδων" οπότε το καλύπτεις από εκεί το ΦΠΑ;

    • Ζαχαρίας

      6/6/2015 12:56:15 πμ | Απάντηση

      Το ΦΠΑ δεν λογίζεται ως έξοδο. Όταν τιμολογείς προσθέτεις ΦΠΑ στην αξία του τιμολογίου σου, το εισπράττεις, συμψηφίζεις με τυχόν δαπάνες σχετικές με την επιχείρησή σου στις οποίες έχεις πληρώσει ΦΠΑ και αποδίδεις τη διαφορά. Δεν είναι όμως κάτι που θα σου ζητηθεί αν δεν έχεις τιμολογήσει, και δεν είναι κάτι "δικό σου" που το κρατάς. Το παίρνεις, το δίνεις.

      • atrias

        6/6/2015 1:26:17 πμ | Απάντηση

        Α οπότε λογικά τα 22-24 ευρώ ανά ώρα που αναφέρεις είναι χωρίς το ΦΠΑ οπότε πάει στα 28,50 / ώρα στον πελάτη.

  • σουλις

    15/6/2015 4:15:25 μμ | Απάντηση

    βρες αλλον λογιστη. 100 ευρώ τον μήνα, μονο αν ερχεται στο γραφειο να σου γραφει ο ιδιος τα τιμολογια σου.

    Βρίσκεις ευκολα, πολυ καλους στη δουλεια τους, με αρκετα λιγοτερα.

    • Ζαχαρίας

      15/6/2015 4:49:41 μμ | Απάντηση

      Είχα λογιστή των 250 το χρόνο και πλήρωνα 250 και άλλα τόσα σε πρόστιμα γιατί ξέχναγε να καταθέσει το ένα, παρέλειπε το άλλο...και πλην αυτού είχε παντελή άγνοια για ενδοκοινοτικές κλπ. Τώρα πληρώνω 1200 και ο λογιστής τρέχει για μένα όποτε χρειαστεί να γίνει κάτι με μια εξουσιοδότηση (ΔΟΥ, ΟΑΕΕ κλπ) και είναι on call όποτε τον χρειαστώ και απαντάει στα email μου αυθημερόν. Ο,τι πληρώνεις παίρνεις.

  • Γιώργος

    15/6/2015 4:31:06 μμ | Απάντηση

    Δεν θέλω να το πω αλλά τα είχα γράψει Wink 13inayear.wordpress.com/.../

    • Ζαχαρίας

      15/6/2015 4:50:17 μμ | Απάντηση

      ΜΠΡΑΒΟ! Πολύ ωραίο άρθρο, και δεν το είχα υπόψη μου!

      • Γιώργος

        16/6/2015 7:35:18 μμ | Απάντηση

        Έτσι είναι για τους μη-celebrities Smile Ευχαριστώ!

  • Meth

    25/6/2015 6:16:04 μμ | Απάντηση

    Ξέρει κανείς τι παίζει με τη παροχή υπηρεσιών? Κάπου έχω βρει ότι μπορείς να δουλέψεις μέχρι 10.000 ευρώ ως ελεύθερος επάγγελματιας χωρίς να ανοιξεις βιβλία για παροχή υπηρεσιών, πληρωνεις το ΦΠΑ και κόβει απόδειξη αυτός που του πουλησες τη παροχή. Έχει ιδέα κανείς κατά ποσό ισχύει κάτι τέτοιο. Έχω βρει άρθρα(νομικά) πάνω σε αυτό αλλά είναι του 13 νομίζω κ μου φαίνεται κάπως. Ξέρω κάποια άτομα που το κάνουν αλλά πολυ λίγους. Δε λέμε τώρα για μαύρη είναι ή νύχτα στα βουνά αλλά ότι όλο αυτό είναι τελείως νόμιμο. Or not?

    • Γιώργος

      27/7/2015 11:28:28 πμ | Απάντηση

      Πρόσφατα ήταν στα 12.000 το όριο και θα ανέβαινε το τελευταίο διάστημα - υπάρχουν όμως τόσες πολλές αλλαγές το εξάμηνο αυτό που ο λογιστής σου ίσως θα ήταν το καλύτερο άτομο να απευθυνθείς. Το θέμα με το όριο αυτό είναι ότι είναι τόσο μικρό το ποσό (θεωρητικά) του ΦΠΑ και τόσοι πολλοί οι επαγγελματίες κάτω από τα όρια αυτά που δεν συμφέρει το διαχειριστικό κόστος είσπραξης κι ελέγχου από τις αρμόδιες υπηρεσίες! Υπάρχουν κι οι λεγόμενες "αποδείξεις δαπάνης" (εκεί ταιριάζει το όλο αυτό) αρκεί να μην αφορά μόνιμη εργασία. Περισσότερα σε έναν λογιστή οπωσδήποτε.

  • Νικηφορος

    10/3/2016 1:51:48 πμ | Απάντηση

    Kαι ολα αυτα για καποιον που εχει μια εργασιακη εμπειρια στον τομεα, εχει καποιους γνωστους κλπ... Για τους υπολοιπους που εχουν βγει στην αγορα εργασιας 25-28 ετων και δεν μπορουν να βρουν τπτ ποια ειναι η καλυτερη επιλογη? Μεταναστες ισως? Εχω βαρεθει να διαβαζω αγγελιες που για να χεις τα μισα προσοντα πλεον πρεπει να εισαι ανω των 35 με μια εργασιακη εμπειρια 4/8ετη.

  • Spyros

    21/3/2016 5:36:54 πμ | Απάντηση

    Exo LTd company in the UK. Boro na exo ypokatastoima paroxis ypiresion Ellada k na apofeugo tis eisfores tou OAEE mia k plirono edo? I an gnorizete oti dipote allo, giati thelo na eimai k ston topo mou alla k UK... Euxaristo!

    • Γιώργος

      24/4/2016 8:25:34 μμ | Απάντηση

      Μέχρι πρόσφατα εγώ έκοβα υπηρεσίες εκτός Ελλάδος απευθείας αλλά χωρίς ΦΠΑ μια και υπήρχε ανέκαθεν το θέμα της απόδοσης ΦΠΑ (τα γνωστά) απλά είχα Eurostat (κι αυτό μέχρι ένα τζίρο έγινε κάποια στιγμή). Λόγω όμως Ελλάδας (!!!!) πρόσφατα ψηφίστηκε ένας νόμος (μη τον κατανομάσω) όπου έλεγε αν έχεις έδρα εκτός Ελλάδας αλλά μένεις εδώ ή έχεις δραστηριότητα εδώ και θα φορολογείσαι και θα πρέπει να κάνεις ότι κάνει κάθε άλλη επιχείρηση (είπα να μη το κατανομάσω). Παρόλα αυτά, εγώ θα πρότεινα ότι ένας λογιστής θα σου πει ακριβώς τι θα κάνεις ή μια επίσκεψη στην οικία ΔΟΥ στον έφορα. Σε τέτοια θέματα ο πρώτος πάντα με έσωζε κι ο δεύτερος μου έλεγε το νόμιμο να μη μπλέκω.

  • Καποιος

    8/2/2017 2:42:04 μμ | Απάντηση

    Γεια χαρα σε όλους...
    Εχω το εξής πρόβλημα....εως τώρα είχα 1(μια) άσχετη επαγγελματική δραστηριότητα και παράλληλα είμαι μισθωτός σε μια εταιρεια...
    Μου ηρθε ειδοποίηση για μόνιμη θέση στο Δημόσιο οπότε αναγκάστηκα να κλείσω την επαγγελματική δραστηριότητα...σκεφτόμουν για επέκταση...
    Το θεμα είναι ότι έχω 1 σταθερό πελάτη απο εξωτερικό που με πληρώνει αδρά για την εργασία μου..ως τώρα πληρωνόμουν μέσω PayPal και έλεγα να ξεφύγω θα κάνω επέκταση επαγγελματικής δραστηριότητας αλλά τώρα δεν έχω τίποτα....για να το καλύψω...οπότε τον είπα να μην με πληρώνει μέχρι νεωτέρας..Smile
    Ειδικά τον τελευταίο καιρό χάνω  δουλειές με το τσουβάλι και δεν ξέρω τι να κάνω...σε λίγους μήνες παρουσιαζομαι στην υπηρεσία (ψιλοασχετη χαμηλόμισθη θέση) και εχω πελαγώσει....

Loading