Τρια Κιλά Κώδικα - The Serious Blog

Η σοβαρή πλευρά της αστείας πλευράς της Πληροφορικής

"Η γιαγιά στο χωριό"

Ζούμε σε ένα κόσμο όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις κάθε 1-2 χρονια καθιστούν ξεπερασμένη οποιαδήποτε υπόνοια πρόβλεψης του μέλλοντος, λίγο αφότου έχει διατυπωθεί. Ακόμα και οι ίδιες οι έννοιες και οι ορισμοί ξεπερνιούνται και νέοι δημιουργούνται στη θέση τους. Θυμηθείτε πόσο γρήγορα περάσαμε από το single user / single machine computing στο distributed model και από εκεί στο internet και το cloud computing. 

Αυτό δεν είναι ένα άρθρο που θα σας πει αυτό που ξέρετε ήδη: Ότι οι αλλαγές είναι τόσο μεγάλες που ενσωματώνονται στην καθημερινότητά μας με τρόπους που πολλές φορές είναι αντιληπτοί - βλέπε smartphones - όσο και με τρόπους που είναι λιγότερο αντιληπτοι - βλέπε τηλεοράσεις με ενσωματωμένους web browsers, πλυντήρια ρούχων με fuzzy logic, συστήματα ασφαλείας στην αυτοκίνηση με doppler και GPS και δεκάδες άλλα.

Αντ’αυτού, θα σας πω για τη γιαγιά στο χωριό.

Η “γιαγιά στο χωριό” αποτελεί το μόνιμο και σταθερό επιχείρημα αντίστασης του τεχνοφοβικού απέναντι σε κάθε δυνατότητα ή πιθανότητα εξέλιξης. 

Θυμάστε όταν πρωτοστήθηκε το Taxis, όπου επιτέλους ο κόσμος είχε, παρά τα bugs και τις παθογένειες του συστήματος αυτού, τη δυνατότητα ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ να διαχειριστεί μόνος του κάποια βασικά φορολογικά του θέματα; Η έστω να έχει μια εικόνα; 

Οοοοχι.

Υπήρχε ένα μόνιμο επιχείρημα άρνησης, καρφωμένο στο μυαλό και το στόμα όλων όσων δεν είχαν άλλα επιχειρήματα. Αν ήταν τραγούδι στο Spotify θα είχε χτυπήσει το all-time top 10 στο χρόνο που χρειάζεσαι να πεις “πληροφορική”:

“Και δηλαδή η γιαγιά στο χωριό θα πρέπει να ξέρει από υπολογιστές και να έχει Internet; Μα τι λέτε, δεν γίνονται αυτά”.

Και το κακό είναι ότι ΑΥΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ έτσι όπως το ακούτε δεν ειπώθηκε από τον 70άρη συνταξιούχο θείο σας που δεν τελείωσε ούτε το εξατάξιο Γυμνάσιο στην εποχή του και το μόνο πληκτρολόγιο που έχει δει στη ζωή του είναι του σταθερού του τηλεφώνου και αυτό επειδή δεν βρίσκει πλέον να αγοράσει συσκευές με ροδέλα. 

Αυτό ειπώθηκε (και) από ανθρώπους νεους και μορφωμένους: Δημοσιογράφους, σχολιαστές, πολιτικούς, παράγοντες της δημόσιας ζωής του τόπου μας.

Το e-banking έχει λίγο-πολύ καμια δεκαετία που “τρέχει” σε όλες τις τράπεζες. Μέχρι και φέτος η χρήση του ήταν πενιχρή. Το ίδιο και αυτή των εξοφλήσεων λογ/σμών ΔΕΚΟ από τα ΑΤΜ. Ο κόσμος δεν ήξερε, ούτε ήθελε να μάθει. Στηνόταν στα ΑΤΜ, έπαιρνε τα λεφτά στο χέρι και μετά έμπαινε μέσα στην τράπεζα και στηνόταν στην ατελείωτη ουρά για να ΞΑΝΑΔΩΣΕΙ τα λεφτά στον γκισέ πληρώνοντας το ρεύμα και το νερό, ενώ μπορούσε να κάνει όλη τη διαδικασία από το ATM.

Οι τράπεζες κάποια στιγμή το πήραν χαμπάρι και βάλανε αυτά τα ωραία μηχανάκια που έβαζες τα χαρτονομίσματα μέσα και σου έδιναν και ρέστα και πλήρωνες από εκεί τους λογαριασμούς σου.

Αμ δε.

Εχω βρεθεί μάρτυρας περιστατικών όπου οι 10 μπροστινοί από εμένα στην ουρά περίμεναν κραδαίνοντας ένα λογαριασμό ΔΕΚΟ μαζί με τα λεφτά για την πληρωμή του (εγώ περίμενα να καταθέσω επιταγή, μια από τις λίγες κινήσεις που δεν γίνονται δυστυχώς ηλεκτρονικά). Ερχόταν η ταλαίπωρη υπάλληλος να τους ενημερώσει ότι μπορούν άμεσα να πάνε στο μηχάνημα αυτό ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΕΙ πώς θα πληρώσουν ΚΑΙ ΕΛΕΓΑΝ ΟΧΙ.

Γιατί “στο ταμείο ξέρω εγώ να τα πληρώνω, όχι στα άψυχα μηχανήματα”. Το ότι ο ταμίας ουσιαστικά ήταν ένα εναλλακτικό interface προς το “άψυχο μηχάνημα” τους διέφευγε.

Και κατσικωνόντουσαν στην τεράστια ουρά. Γιατί “δεν τα ξέρω εγώ αυτά τα πράγματα του διαβόλου, μην με ζαλίζεις”. Ταλαιπωρώντας εαυτούς αλλά και όσους έπρεπε να κάνουν συναλλαγές που έπρεπε απαραίτητα να γίνουν από το ταμείο.

Φυσικά, τόσο το ebanking όσο και τα ATMs και τα μηχανήματα εξόφλησης λογαριασμών αντιμετωπίστηκαν με την δέουσα προσοχή, κατά το ξεκίνημά τους, από τα media: “Και δηλαδή η γιαγιά στο χωριό θα μάθει να πληκτρολογεί στο ATM; Η γιαγιά στο χωριό θα ανοίξει e-banking; Η γιαγιά στο χωριό θα κάνει εξόφληση στο αυτόματο μηχάνημα;”

Και διαιωνίζόταν η τεχνοφοβία.

Τελευταίο δείγμα του ίδιου επιχειρήματος απετέλεσε η ανακοίνωση του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών σύμφωνα με την οποία ο Σύλλογος αντιτίθετο στην χρήση πιστωτικών καρτών για πληρωμή των ιατρών γιατί, μεταξύ άλλων, το γεγονός “υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ασθενών προχωρημένης ηλικίας που δεν έχει εξοικειωθεί με τη συγκεκριμένη διαδικασία”. 

Υπήρχαν πολλά άλλα επιχειρήματα, αλλά διάλεξαν ΑΥΤΟ.

Ξέρετε γιατί; Γιατί σας βρίσκει σύμφωνους. Ισως όχι εσένα, αγαπητέ καμμένε techno-freak αναγνώστη που τώρα διαβάζεις το παρόν άρθρο κάνοντας ταυτόχρονα debugging στον κώδικα της distributed εφαρμογής που φτιάχνεις στα γρήγορα πριν πάρεις το βραδινό σου γράφοντας σε πέντε διαφορετικές γλώσσες ταυτόχρονα. Μάλλον σίγουρα όχι εσένα. Αλλά ΚΑΠΟΙΟΥΣ, και μάλιστα πολλούς, βρίσκει σύμφωνους αλλιώς δεν θα τολμούσαν να το αναφέρουν.

Κακά τα ψέμματα, η αλλαγή ποτέ δεν είναι αναίμακτη και σχεδόν πάντα συναντάει αντίσταση. Οταν οι ορχήστρες του (βωβού) κινηματογράφου περιήλθαν σε αχρηστία με την έλευση του ομιλώντος, ένα σωρό κόσμος έχασε τη δουλειά του (για την ακρίβεια 22.000 μουσικοί από το 1927 ως το 1930). Υπήρξαν αναταραχές. Διαδηλώσεις. 

(Για αφίσες της εποχής, δείτε εδώ: http://www.smithsonianmag.com/history/musicians-wage-war-against-evil-robots-92702721/?no-ist)

Αλλά το να κρατούσαν τη δουλειά τους τελικά σήμαινε ότι θα είχαμε ως και σήμερα βωβό κινηματογράφο. Φαντάζεστε π.χ. το “300” σε βωβό, με τον Leather Leonidas να φωνάζει με 0% volume “THIS-IS-SPARTAAA” και εσείς να πρέπει να το διαβάζετε σε κάρτα, συνοδεία εγχόρδων από live ορχήστρα; Ασε που το YouTube θα αποτύγχανε εν τη γενέσει του γιατί θα έπρεπε να φωνάζετε την Μπάντα Περιπλανώμενων Μουσικών που θα πέρναγε τακτικά κάτω από το σπίτι σας και να τους βάζετε να παίζουν τη μουσική που θα ταίριαζε στο YouTube Video ID που θα βλέπατε εκείνη τη στιγμή.

Στις πρώτες μου ημέρες ως προγραμματιστής είχα ΙΔΡΩΣΕΙ πραγματικά για να πείσω ένα συγκεκριμένο άτομο ότι το πρόγραμμα που (δωρεάν) είχε εγκαταστήσει η εταιρία με την οποία συνεργαζόμουν στην υπηρεσία του, ως μέρος ενός μεγαλύτερου έργου, θα επιτάχυνε θεαματικά την έκδοση πιστοποιητικών για το κοινό (ήταν γραμμένο σε Clipper για DOS και ναι, είχε autocomplete) μια και μέχρι τότε έπρεπε να κατεβάζει από τα ράφια τεράστια χειρόγραφα βιβλία και να αναζητά τα στοιχεία του αιτούντος με χαρακάκι

Φυσικά, υποψιαζόμουν οτι δεν φοβόταν να το μάθει (ήταν εξαιρετικά απλό) ούτε καν το ότι θα έκανε πολύ λιγότερο χρόνο να εξυπηρετήσει το κοινό (αρα περισσότερος χρόνος για καθησιο). Μετά από πολύ καιρό κατάλαβα ότι απλά φοβόταν ότι “η γιαγιά από το χωριό” δεν θα εκτιμούσε τον κόπο του αν, αντί για να τον βλέπει να ιδρώνει και να ξεφυσά ανεβοκατεβαίνοντας σε σκάλες και κρατώντας χαρακάκια, τον έβλεπε απλά να πατάει δυο-τρια πλήκτρα. Και θα τον “στόλιζε” με τα κοσμητικά επίθετα που θα της έρχονταν (τεμπέλης, χαραμοφάης κλπ).

Η “γιαγιά στο χωριό” δυστυχώς δεν βρίσκεται στο χωριό. Βρίσκεται ΠΑΝΤΟΥ.

Και εμποδίζει κάθε πρόοδο και κάθε εξέλιξη, εν αγνοία της, χρησιμοποιούμενη ως επιχείρημα από τους απανταχού τεχνοφοβικούς / έχοντες οποιοδήποτε έμμεσο ή άμεσο ώφελος από τη μη διάδοση της τεχνολογίας.

Η “γιαγιά στο χωριό” είναι η μόνιμη δικαιολογία των δημοσίων λειτουργών για τη μη μηχανογραφική διασύνδεση των υπηρεσιών του Δημοσίου, και την προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης έτσι ώστε οι περισσότερες ενέργειες του πολίτη που σήμερα απαιτούν από τον ίδιο να παίζει τον courier χαρτούρας μεταξύ υπηρεσιών να εκτελούνται από ένα web portal με μερικά κλικ χωρίς να χάνονται απίστευτες ανθρωποώρες χωρίς κανένα νόημα.

Η “γιαγιά στο χωριό” ήταν η αιτία μη εξοικείωσης πολλών συμπατριωτών μας με τις ηλεκτρονικές πληρωμές (αλλά μόλις μπήκαν τα capital controls, για κοίτα πόσες “γιαγιάδες στο χωριό” έγιναν “κορασίδες στην πόλη” και έμαθαν να παίζουν στα δάχτυλα πιστωτικές/χρεωστικές/web banking. Ανάγκα και οι Θεοί πείθονται).

Η “γιαγιά στο χωριό” μπήκε ακόμα και στη Βουλή, με την απίστευτη απόφαση της τότε Προέδρου της Βουλής να τυπώσει το μνημόνιο σε χαρτί και να το μοιράσει σε βουλευτές (μιλάμε για κάτι εκατοντάδες χιλιάδες σελίδες) αντί να το αναρτήσει σε κάποιο private share ή να το διανείμει με κάποιο ψηφιακό τρόπο. Εκτός του ότι ήταν αντιοικολογικό, η δυνατότητα γρήγορης αναζήτησης απλά δεν υφίστατο. Ένας βουλευτής θα έπρεπε να ανατρέξει σε καμμια χιλιάδα σελίδες προκειμένου να βρει αυτό που ήθελε. (Το σχόλιό μου ΔΕΝ είναι πολιτικό, όποιος και να το έκανε, από οποιαδήποτε παράταξη, το ίδιο θα ήταν).

Η “γιαγιά στο χωριό” δεν αφήνει τους μαυροπίνακες και τα τρίμματα κιμωλίας στα σχολεία να αντικατασταθούν από έξυπνους διαδραστικούς πίνακες και tablets. Οχι, κύριοι, δεν είναι τα λεφτά το κύριο πρόβλημα εδώ, όσο και αν ακούγεται περίεργο. Ούτε τα παιδιά. Είναι η “γιαγιά στο χωριό”.Και η “γιαγιά στο χωριό” είναι αυτή τη φορά ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ.

Ας επιχειρήσουμε όμως για λίγο να συμπλεύσουμε με την άποψη αυτή, δηλαδή ότι μια οποιαδήποτε τεχνολογική εξέλιξη δεν θα πρέπει να υλοποιηθεί λόγω της “γιαγιάς στο χωριό”. 

Δηλαδή:

- Μετρητά (κυρίως “μαύρα”) παντού

- Γκισέ και γραφειοκρατία παντού

- Χειρόγραφα και φωτοτυπίες παντού

- Αδιαφάνεια παντού

- Προϊστορική παιδεία παντού

- Μηδενική πληροφόρηση παντού


Και ας κάνουμε την τραγική διαπίστωση:

ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΙΟ.

Γιατί με αυτή την κατάσταση να επικρατεί και με την παράλληλη έξοδο χιλιάδεων νέων ανθρώπων που λαμβάνει χώρα εδώ και αρκετά χρόνια ακριβώς εξ’αιτίας αυτής της κατάστασης, στο τέλος θα μείνουμε ΜΟΝΟ με τη “γιαγιά στο χωριό”. 


Υ.Γ. Οταν, την εποχή της πρώτης “δόξας” του hypertext (πριν καλά καλά την έλευση του Web) τολμούσαμε να μιλήσουμε στους δασκάλους μας στο σχολείο για την δύναμη των συνδέσμων, της ψηφιακής αναζήτησης και της δυνατότητας αποθήκευσης τεράστιων κειμένων σε πολύ μικρό χώρο, αυτοί ανταπαντούσαν με επιχειρήματα όπως τη μυρωδιά του χαρτιού ή τη μαγεία του να υπογραμμίζεις, να μαρκάρεις και να βάζεις σημειώσεις στα πλάγια με διάφορα χρωματάκια. 

Η συνήθεια είναι πολύ δύσκολο πράγμα. Και η “γιαγιά στο χωριό” ξέρει από συνήθεια. Εξάλλου, στο χωριό όλα μια συνήθεια είναι.


Σχόλια (11) -

  • Τραμπάκουλας

    4/10/2015 5:52:08 μμ | Απάντηση

    Συμφωνώ σε όλα εκτός από αυτό: "Μετρητά = κυρίως μαύρα".

  • Γιώργος Οικονομίδης

    4/10/2015 6:03:50 μμ | Απάντηση

    Καλησπέρα

    Συμφωνώ πλήρως με το κείμενο.
    Επισημαίνω ότι ο ΙΣΑ στην ανακοίνωση μιλάει για τις πιστωτικές για να το κάνει πιο δύσκολο αλλά δεν προτιμάει έστω τις  χρεωστικές αν ήθελε να βοηθήσει.
    Επίσης αυτό το << Το εν λόγω μέτρο δεν θα συμβάλλει στην πάταξη της φοροδιαφυγής, καθώς πρόκειται για παροχή υπηρεσιών και όχι για προϊόν >> το κατάλαβε κανείς;
    Δείτε στο blog μου gobanknoteless.wordpress.com πολύ υλικό για οριστική λύση αυτών των θεμάτων.

    Ευχαριστώ

  • Δημήτρης

    4/10/2015 7:03:59 μμ | Απάντηση

    Μη ξεχνάς πως οι τράπεζες είναι το social network των γέρων κατά τις περιόδους συντάξεων. Εκεί μαζεύονται και λένε τον πόνο τους για τις κομμένες συντάξεις μεταξύ μυρωδιάς φαρμάκων και σκόρδου...

  • Thomas

    4/10/2015 7:26:05 μμ | Απάντηση

    Τείνω να συμφωνήσω στα περισσότερα με το κείμενο, ωστόσο έχω ορισμένες ενστάσεις για τον τρόπο με τον οποίο ο "πολύς κόσμος" χρησιμοποιεί τελικά την τεχνολογία. Δεν είναι το web banking, το taxis, ή η ψηφιακή εκπαίδευση. Είναι όλα τα υπόλοιπα που δεν έχουν καμιά σχέση με αυτά. Σπεύδω να εξηγήσω με 1-2 παραδείγματα:

    Γιος οικογενειακής φίλης πριν μερικά χρόνια είχε μπει στην πρώτη γυμνασίου, τότε που μόλις ξεκινήσανε να τους μοιράζουν τα netbooks. Ανάθεμά με και αν χρησιμοποίησε το netbook πάνω από μια ώρα για το σχολείο, τις εργασίες ή οτιδήποτε έχει σχέση με την εκπαίδευσή του. Παιχνίδια, facebook, chat, μέχρι και πορνό, οτιδήποτε εκτός απο εκπαίδευση.

    Άλλος γνωστός, ΠΡΟΠΟτζής, τους δώσανε δωρεάν κάτι ταμπλετάκια (κινέζικα μεν, πανίσχυρα δε, quad-core, IPS και δε συμμαζεύεται) πριν από κανα χρόνο, για να τα έχουν στο μαγαζί και να μπορεί να τζογάρει ο κόσμος από application πλεον. Κάποιος του 'πε ότι μπορεί να τα "πειράξει" και να δουλεύουν σαν κανονικά ταμπλετ (ήταν κλειδωμένα στο app του ΟΠΑΠ). Έτσι με ρώτησε τι μπορεί να γίνει και τελικά τα ξεκλειδώσαμε, περάσαμε πάνω το original λειτουργικό και voila! Τα πήρε σπίτι και παίζουν οι πιτσιρικάδες του με αυτά.

    Τέλος, η μάνα μου. Μέχρι πριν 2 χρόνια δεν ήξερε κάτι άλλο πέρα από την πασίεντζα στα Windows. Σιγά-σιγά έμαθε για το ιντερνέτι, το Γκούγκλ, το Φέισμπουκ (αφου όλοι έχουν, αυτή γιατί να μην έχει) και πλέον τα "χρησιμοποιεί" όλα. Πάιζει Candy Crush, ψάχνει συνταγές και βιντεάκια για ντεκουπάζ, αναπαράγει με περισσή ευκολία και ελαφρότητα οτιδήποτε γράφει "διαδώστε το" και της φαίνεται λογικό (άλλωστε "στο ιντερνετ το γράφει πως μπορεί να είναι ψέμα;"). Φυσικά ενημερώνεται από τα δελτία των 8, ρωτάει εμένα για την ορθογραφία λέξεων στα μηνύματα chat που γράφει στο FB και αν θέλει να δει δρομολόγια, εισιτήρια κλπ κλπ, ζητάει από εμάς που "βρίσκουμε καλύτερα".

    Δε νομίζω πως είναι εν γένει τεχνοφοβικοί, ίσα - ίσα. Όταν πρόκειται να κάνουν "λεζάντα" όλα τα πιάνουν με την πρώτη. Πιστεύω πως οι περισσότεροι απλά βαριούνται να μάθουν έναν διαφορετικό τρόπο να κάνουν τις δουλειές τους, η δύναμη της συνήθειας, όπως πολύ σωστά αναφέρθηκε. Πιστεύουν ακόμα ότι "αυτά τα μπλιμπλίκια είναι για να πάιζεις", τις σοβαρές δουλείες τις κάνεις πρόσωπο με πρόσωπο με τα έγγραφα σου ανα χείρας. Νομίζω θα προτιμούσα όλοι αυτοί να μην είχαν την παραμικρή σχέση με τη σύγχρονη τεχνολογία. Άλλωστε και που τη μαθαίνουν, τη χρησιμοποιούν λάθος.

    • Ζαχαρίας

      4/10/2015 7:53:34 μμ | Απάντηση

      Κατά την άποψή μου αυτό που περιγράφεις είναι συνάρτηση (αν όχι και αποτέλεσμα!) της διαδιδόμενης τεχνοφοβίας. Κάνουμε ΜΟΝΟ αυτά που ξέρουμε να κάνουμε, χωρίς να ενδιαφερόμαστε να αναπροσαρμόσουμε τις τακτικές μας (οπως λες, πιστεύουν ότι αυτά τα μπλιμπλικια είναι για να παίζεις, τις σοβαρές δουλειές τις κάνεις πρόσωπο με πρόσωπο με τα έγγραφά σου ανά χείρας). Εχουν εμποτιστεί τόσο πολύ με τη "γιαγιά στο χωριό" που ακόμα και όταν έχουν την τεχνολογία στα χέρια τους και ψιλοξέρουν να τη χρησιμοποιούν, τη χρησιμοποιούν για λάθος πράγματα.

  • Γιώργος Σκαλοπινιας

    5/10/2015 12:12:17 πμ | Απάντηση

    Και φυσικά υπάρχει και το φαινόμενο εταιρεία πληροφορικής εδω, φαινομενικά αστέρι όταν τη βλέπουν οι πελάτες που εσωτερικά όχι απλά ειναι τεχνοφοβική αλλά "δεν ξέρουν στη XYZ εταιρεία και χρησιμοποιούν πλέον το τάδε, εμείς θα μείνουμε στο version 0.0001 γιατί είμαστε μάγκες (η αλήθεια ειναι οτι φοβούνται το legacy σπαγγέτι)".

    "Θες άδεια; Μίλα με τα υπόλοιπα 87 άτομα να κανονίσετε γιατί δε λεει να βάλουμε κάποιο calendar".



    Και αλλα πολλα. Απόλυση πχ ανθρώπου επειδή πρότεινε καλύτερη λύση που έκανε την καρέκλα senior να τρίζει. Ειναι vaguely similar with the main thing you discuss but I believe it somehow has a connection.

  • Θεόφιλος

    5/10/2015 10:10:01 πμ | Απάντηση

    Πάλι καλά να λες! Όταν διάβασα το «Στηνόταν στα ΑΤΜ, έπαιρνε τα λεφτά στο χέρι και μετά έμπαινε μέσα στην τράπεζα και στηνόταν στην ατελείωτη ουρά για να...» ήμουν σίγουρος ότι θα διάβαζα «ενημερώσει το βιβλιάριο».

    Πριν κάποια χρόνια, χρειάστηκε να ανοίξω κοινό λογαριασμό με 25άρη (τότε) γνωστό. «Καλά, χωρίς βιβλιάριο; Και πώς θα ξέρουμε πόσα λεφτά έχει; Θα μπορεί ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ, μόνο με μια ταυτότητα, να πάει και να τα σηκώσει;»

  • relo

    6/10/2015 1:21:45 μμ | Απάντηση

    Απλά να αναφέρω μια σημαντική παραμέτρο που έχει να κάνει με την αγανάκτηση σημαντικής μερίδα της κοινωνίας των Τρικάλων (δεν ξέρω το ποσοστό προφανώς) σχετικά με το αυτοοδηγούμενο όχημα που κυκλοφορεί στους δρόμους.

    Το λεωφορείο για να κινηθεί χρειάζεται μια δική του λωρίδα, αποκλειστικά για αυτό. Το κέντρο των Τρικάλων παρότι η πόλη είναι εντελώς επίπεδη και θα μπορόυσε να έχει δρόμους που να μπορούν να την εξυπηρετήσουν μια χαρά, είναι τρομερά "στιβαγμένο", με αποτέλεσμα πυκνά συχνά να υπάρχει αρκετή κίνηση για τα δεδομένα του μεγέθους της πόλης, και παρατηρείται και αρκετά μεγάλη δυσκολία στην εύρεση θέσεων παρκαρίσματος.

    Σε όλο αυτό το σκηνικό λοιπόν έρχεται να προστεθεί μια κλειστή λωρίδα αφιερωμένη αποκλειστικά στο λεωφορείο, η οποία περνάει από όλο το κέντρο στριμώχνωντας ακόμα περισσότερο τους δρόμους. Κεντρικές οδοί προς το κέντρο της πόλης, διπλής κυκλοφορίας, εξυπηρετούνται πλέον από μια λωρίδα (΄ισος μισή).

    Το ακόμα πιο προβληματικό σε όλο αυτό είναι ότι τα οφέλη από όλο αυτό το εγχείρημα είναι μηδαμινά. Δεν ξέρω αν αρχίσουν να επισκέπτονται τα Τρίκαλα από την Ελλάδα και την Κίνα για να δούνε το λεωφορείο, και αν οι αναφορές του ονόματος της πόλης τονώσουν έμμεσα την οικονομία της πόλης (κάτι που θεωρώ τουλάχιστον αστείο), αλλά πέρα από αυτό το λεωφορείο αυτή τη στιγμή είναι σε επίπεδο beta εσωτερικής χρήσης σε επίεδο γραφείου. Χωράει ελάχιστο επιβατικό κοινό, ουσιαστικά υπο την υπάρχουσα μορφή του δε θα μπορούσε ποτέ να λειτουργήσει σαν ένα καινούριο μέσο στην πόλη καθώς όπως προανέφερα δημιουργεί τεράστια προβλήματα, αλλά ακόμη και αν μπορούσε να το κάνει, είναι ένα τέστ διάρκειας 6 μηνών χωρίς καμία προοπτική συνέχειας, καθώς ούτε ο Δήμος νομίζω έχει τη δυνατότητα οικονομικά αλλά ενδεχομένως ουτε καν νομικά για κάτι τέτοιο.

    Δε λέω ότι δε θα έπρεπε να γίνουν δοκιμές σε τέτοια οχήματα, και δε λέω ότι σε αρκετά άλλα επίπεδα μπορεί να είναι από ευχάριστο ως οφέλιμο να κυκλοφορεί το λεωφορειάκι στην πόλη (για παραδειγμα αποκτήσαμε "ποδηλατόδρομους", που κανονικά δεν υπάρχουν τα μέσα και ο χώρος για να γίνουν). Απλά θεωρώ ότι ο τρόπος εφαρμογής του στα Τρίκαλα είναι αστείος. Δε μπορεί να συνυπάρξει στην παρούσα φάση για κανένα λόγο με την καθημερινότητα της πόλης (τουλαχιστον για αρκετό κόσμο).'Ενω το κέρδος είναι ελαχιστο. Υπο αυτή την έννοια ο όλος σκοπός και στόχος του πρότζεκτ, είναι τουλάχιστον άστοχος (τουλάχιστον η συγκεκριμένη του εφαρμογή, στη συγκεκριμένη πόλη).

    Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποιο σύνδρομο της γιαγια στα Τρίκαλα, ξέρω όμως σίγουρα ότι υπάρχει και το αντίθετο, το λέω καλοπροαίρετα γιατι θεωρώ σημαντικό άνθρωποι με νοημοσύνη να μιλάνε στοχευμένα και να τίθεται ένα ζήτημα στη σωστή του, κατα τη γνώμη μου βάση. Προφανώς δε γίνεται να τα έχουμε όλα, δηλαδή και πρόοδο και το κεφάλι μας ήσυχο, ο καθένας μπορεί να έχει τη γνώμη του.

  • Δέσποινα

    10/10/2015 12:34:32 πμ | Απάντηση

    Συμφωνώ στην πλειοψηφία των παραπάνω αλλά
    1. Ως εκπαιδευτικός τάχτηκα κατά της αγοράς διαδραστικών πινάκων, γιατί αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν πραγματικά διαδραστικά λογισμικά στα Ελληνικά. Αν είναι να βάλουμε τον πανάκριβο πίνακα μόνο και μόνο για να μην κάνω κλικ για να ανοίξει ο επεξεργαστής κειμένου, (και στο μεταξύ να παλαιώνει ο πίνακας περιμένοντας δημιουρηθούν  διαδραστικά προγράμματα) δεν έχει νόημα. Προτιμώ να ανανεώσω το εργαστήριο υπολογιστών με αυτά τα χρήματα.
    2. Πριν καιρό είχα πάει παρέα με μια φίλη να διαπραγματευτούμε ένα κινητό τηλέφωνο. Είχε μαζί της μια πιστωτική κάρτα αλλά όταν τη ρώτησα τι είδους κάρτα είναι και τι υπόλοιπο έχει μου απάντησε "την έχω για να πληρώνω το γυμναστήριο!" Δεν είχε ιδέα, αν πλήρωνε ελάχιστη καταβολή, ή όλο το ποσό, άτοκες ή έντοκες δόσεις, τι όριο αγορών είχε κ.λ.π.! (σήμερα είναι 45άρα και είμαι σίγουρη ότι ακόμα δεν έχει ιδέα τι σημαίνει πιστωτική και τι χρεωστική κάρτα, τι ελάχιστη καταβολή κλπ.)
    3. Χειρίζομαι χρόνια τώρα, και παίρνω δωροεπιταγές και δωρεάν ταξίδια, χωρίς να πληρώσω ποτέ τόκους και δεν έχω βάλει ποτέ παρορμιτικές αγορές. Παρόλα αυτά μου έλεγαν κοπέλες που δούλευαν σε ινστιτούτα αδυνατίσματος και άλλες πωλήσεις ότι όταν κάποιος/κάποια είχε πιστωτική κάρτα ήταν πολύ πιο εύκολο να του/της πουλήσουν μερικές ακόμα υπηρεσίες. Αυτό γιατί δεν έβλεπε χρήμα να βγαίνει από το πορτοφόλι του και η λογική "μα δεν αξίζεις 5ευρώ το μήνα" υπερίσχυε της λογικής "αν πληρώνω ελάχιστη καταβολή θα το πληρώσω χρυσό και ίσως δεν ξεχρεώσω ποτέ".
    4. Με δυσκολία μπορώ να φανταστώ τη μητέρα μου, τους θείους/θείες μου (όλοι μορφωμένοι), να πηγαίνουν οπουδήποτε και να δίνουν pin για να πληρώσουν (τους λογαριασμούς της ΔΕΚΟ τους έχουν βάλει σε αυτόματη εξόφλιση μέσω τραπέζης χρόνια τώρα).  Ίσως τον παλαιότερο τύπο κάρτας με την υπογραφή να μπορούσαν να τον χειριστούν, αλλά να θυμουνται pin το οποίο να μην είναι 1234 ή το έτος γεννήσεως τους και να μην το έχουν γράψει πάνω στην κάρτα χλωμό το βλέπω.  
    Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Για κάποιους θα είναι δύσκολο ως αδύνατον, για κάποιους άλλους θα χρειαστεί επανεκπαίδευση

  • Jim

    15/1/2016 10:18:11 πμ | Απάντηση

    Το ξέρω ότι είναι πολύ σπαστικό να προσπαθείς να μιλήσεις στον άλλο για τεχνολογική εξέλιξη και να ακούς επιχειρήματα του τύπου "η μαγεία της μυρωδιάς του χαρτιού" ή "τι ώραια που ήταν όταν παίζαμε στις αλάνες", αλλά και το άλλο άκρο -ήτοι η πλήρης αυτοματοποίηση- δεν είναι καλό.

    Εμείς προλάβαμε την εποχή που δεν ζούσαν όλοι με ένα tablet στο χέρι, και αν χρειαστεί μπορούμε να επανέλθουμε σ' αυτήν. Τα σημερινά παιδιά φοβάμαι πως δεν μπορούν, γιατί μάθανε έτσι από μικρά. Και θα πρέπει να μάθουν ότι η τεχνολογία είναι απλά βοήθημα, όχι κάτι το απαραίτητο.

    • Ζαχαρίας

      16/1/2016 12:53:45 πμ | Απάντηση

      Μεγάλη κουβέντα είπες. Αν και προσωπικά και εμένα με "τρομάζει" μερικές φορές η τεχνολογία και η αφομοίωσή της από τα παιδιά, δεν μπορώ να μην θυμηθώ ότι η γενιά μου θεωρούσε επίσης αυτονόητο το τηλέφωνο, το ζεστό νερό και το ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ 80 χρόνια πριν κάθε άλλο παρά αυτονόητα ήταν αυτά. Η έννοια του "απαραίτητου" έχει να κάνει με την εποχή. Δεν ζούμε, καλώς ή κακώς, στην εποχή που τα παιδιά παίζανε ποδόσφαιρο με το κουτάκι κονσέρβας στο χωματόδρομο. Αν είναι καλύτερα ή χειρότερα, πιστεύω ότι θα μας το πουν...τα παιδιά των παιδιών μας.

Loading